in , ,

İnternetin Liderleri – En Büyük 100

FAST COMPANY DERGİSİ, Türkiye’de ilk defa, internetin en büyük şirketlerini cirolarına göre açıklıyor…

E-ticaret ağırlıklı olan, ancak her alanı kapsayan bu listede, “internet only” (sadece internet) geliri olan şirketler yer aldı.

Nasıl yapıldı?
Bu listedeki verilerin bazıları şirketlerin kendilerinden alındı. Bir bölümü için yatırımcılar, danışmanlar ve girişimciler destek verdiler. Similiar Web gibi kaynaklara da başvuruldu. Ancak, bütün veriler değişik kaynaklardan kontrol edilerek yayımlandı. Katkıları için bütün dostlarımıza teşekkür ederiz.

Tabloyu nasıl okumalı?
“Türkiye Internet 100” araştırması ilk defa gerçekleştiriliyor. Çünkü, oldukça zor ve kapsamlı bir çalışma… Çok sayıda şirket ciro açıklamaktan kaçınıyor. Bazıları, “ciroyu” anlamsız bulduğu için paylaşmıyor; onun yerine büyüme ya da müşteri rakamlarını vermeyi uygun buluyor. Ancak, dünyanın her tarafında bu tip araştırmalar yapılıyor.

500 büyük şirket araştırmasında, bazı şirketlerin ciroları, vergi ya da benzeri nedenlerden dolayı çok yüksek, kârları ise aşırı düşük olabiliyor. Bu, onların listenin en üst sıralarında olmasına engel olmuyor. Değerlendirme ciro bazlı olunca bu kaçınılmaz oluyor. “Piyasa değeri”, bir başka önemli sıralama kriteri. Buna ulaşmak daha zor. Ancak, önümüzdeki yılki araştırmada şirketleri, aynı zamanda Piyasa Değerlerine göre de sıralamayı hedefliyoruz. O zaman değerlendirmeye her iki açıdan da bakmak mümkün olacak.

6.5 Milyar TL üstü
1. Nesine

5.5-6.5 Milyar TL arası
2. Trendyol
3. Hepsiburada
4. Google

5-5.5 Milyar TL arası
5. N11
6. Peak Games

4.5-5 Milyar TL arası
7. Facebook
8. Bilyoner

4-4.5 Milyar TL
9. Gittigidiyor

2.5-3.0 Milyar TL
10. Yemeksepeti

1.2-1.5 Milyar TL
11. Ebebek
12. EPTTAvm

1.0-1.2 Milyar TL
13. Gram Games
14. Sahibinden
15. Obilet
16. Morhipo
17. Misli
18. Modanisa

750 milyon- 1 Milyar TL
19. Sefamerve
20. Tuttur.com
21. Getir

600-750 Milyon TL
22. En Uygun
23. Sigortam.net
24. İkinci Yeni

500-60 Milyon TL
25. Çiçek Sepeti
26. BiletAll
27. Netflix

400-500 Milyon TL
28. İste Gelsin
29. Tatilbudur.com
30. Tatilsepeti.com
31. Nerede
32. Ucuza Bilet
33. Amazon.com.tr

300-400 Milyon TL
34. Avansas
35. Sanalpazar

250-300 Milyon TL
36. Linkedin
37. OtelZ
38. Mynet
39. Bitaksi
40. Gezimanya

200-250 Milyon TL
41. Borusan Eta Lojistik
42. Vivense
43. Oppsgenie
44. Armut
45. Scotty
46. Insider
47. Garajyeri

150-200 Milyon TL
48. Odamax
49. Glove
50. Iyzico
51. Tatil
52. Otelmax
53. Papara
54. Gardırops
55. Lidyana

100-130 Milyon TL
56. Dolap
57. Garaj Sepeti
58. Supplementler
59. Gezinomi
60. Aero
61. Turna
62. Ucakbileti
63. İnce Hesap
64. Banabi

75-100 Milyon TL
65. Modacruz
66. Foriba
67. Şifa Market
68. Kitap Seç
69. Connected2
70. Neredennereye
71. Turk Para
72. Oley
73. VCount
74. Yolcu360
75. Martı
76. Ofix
77. Birebin
78. Gamegos Games

50-75 Milyon TL
79. Moov
80. Maçkolik
81. Commencis
82. Kitapyurdu
83. Hopi
84. Nadir Kitap
85. Tatil Vitrini

40-50 Milyon TL
86. PayTR
87. Düğün
88. Son Teklif
89. Babil

30-40 Milyon TL
90. Narcade Games
91. Enocta
92. Webdenal
93. Onedio
94. Birleşik Ödeme

20-30 Milyon TL arası
95. İninal
96. Hotelrunner
97. Dekorazon
98. Apsiyon
99. Pratik İşlem
100. Alotech

Nazım Salur
Nazım Salur

“YENİ NESİL ŞİRKETLERDE KÂR İÇİN 7-8 YIL BEKLENEBİLİR”
Yılın ilk günlerinde şirketi Getir’e 40 milyon dolar yatırım alan Nazım Salur, ciroya göre sıralama konusuna farklı yaklaşıyor. “Bizim işimizde ciro her şey değil” diyen Salur’un değerlendirmesinin ana hatları şöyle:

Yeni nesil şirketleri, özelikle internet şirketlerini değerlendirmenin bazı önemli yöntemleri var. En önemlileri iş fikrinin orijinal olması ve büyüme potansiyeli taşıması… Bu tip şirketlerde ciro çok düşük olsa bile yüksek değerlere ulaşabilir.

İyi iş modeli olan bazı yeni şirketler, ilk yıllarda her yıl 3-4 kat büyüyebiliyorlar. Bu dönemde kâr etmeleri beklenmez. Bazı durumlarda iş modeli iyiyse yatırımcılar 7-8 yıla kadar bekleyebilirler. ‘Vaktinden önce çiçek açmaları’ beklenmez ve gerekirse zarara katlanırlar.

Bu tip iyi modelli ve hızlı büyüyen şirketlerde, bazı durumlarda cironun 6-10 katına kadar değerler ortaya çıkabilir. 100 milyon dolar ciro yapan şirket, 600 milyon dolardan hisse satışı yapabilir. Dolayısıyla, yeni tip şirketlerde ciro tek başına önemli değildir. Şirketlere bakarken, özellikle yeni şirketlere geleceğe ve iş modeline bakmalı.

Ebitda değerlendirmesi, bence 10-15 yıl sonra yapılmalıdır. Örneğin, Amazon 15 yıl kâr etmedi. Ben Getir’de 5-7 yıl arası kâr beklemiyorum. Üstelik büyüme için bilerek zarar ediyorum. Bunu bir yatırım olarak görüyorum.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Hamdi Ulukaya: Bir startup ruhuyla en etkili gıda şirketi olacağız.

Startup ve Kurum Buluşması