in , , , ,

Robotları kim yönetecek?

Mark Esposito, yapay zeka konusunda sorularınızı yanıtlıyor.

robotlari-kim-yonetecek-
Mark Esposito

Yapay zeka uygulamaları, yalnızca insanların onlara yapmalarını söylediklerini yapacak. Bu durumda algoritmaların -özellikle etik konularda- nasıl karar vereceğini kim belirlemeli?

Algoritmalar bireyler veya ekipler tarafından programlanır ve onu modelleyen baş araştırmacının orijinal kodlama tasarımını yansıtır. İşte bu, etik kaygıların herhangi bir yanlış anlamaya alan bırakmayacak şekilde temsil edildiğinden ve önyargı ihtimalinin geriletildiği ve önlendiğinden emin olmamız gereken süreç. Dolayısıyla bu, ekip üyeleri arasında paylaşılan titiz bir çalışma olmalı ve firmalar yapay zeka altyapılarını işletme stratejisini entegre etmeli.

Pandemi dönemi, ne tür inisiyatiflere ve girişimlere olan ihtiyacı ortaya çıkardı?

Pandemi, pek çok şeyin yanı sıra, insanoğlunun yakın tarihinde, şimdiye kadar görülen en işbirlikçi ve deneysel platformlardan biri oldu. Sağlık hizmetlerinden eğitime, eğlenceden tedarik zinciri yönetimine, envanter yönetiminden gıda sektörüne kadar uzanan yeni iş modelleri, Covid-19 tarafından önemli ölçüde yönlendirildi ve dönüşüme uğradı. Örnekler çok, ancak pandeminin neden olduğu sorunlara verilen yanıtın ruhundaki ışığı gören her tür dijitalleştirme, bu geçmiş sıkıntılı ayların büyük kahramanı oldu.

Yapay zeka ile ilgili en önemli 3 yanlış nedir?

1- Yapay zekanın zeki olduğu… Bu yanlış. Algoritmalara insan özelliklerini atfedemeyiz. Bu, bazı özelliklerin insan zekasına benzediğini göstermek amacıyla 1955-56’daki ünlü bir konferansta ortaya atılan bir terim, ancak yapay zekada hiçbir zeka yoktur.

2- Yapay zeka dünyayı ele geçirip bizi kahvaltıda yemeyecek. İroni bir yana, yapay zekanın hepimizi yutacak siyah bir ayna olduğu gibi bir his var. Bu sansasyonel ve yanlış.

3- Yapay zekanın iyi çalışması için büyük veriye sahip olması gerektiği düşüncesi… Bu tam olarak yanlış değil, ancak büyük ölçüde yanıltıcı. Verilerin kalitatif olması ve firma için doğru kapsamı destekleyebilmesi gerekir, ancak makine öğrenmesi tarafından kullanılan veri örneğinin büyük olmasına gerek yok. Tam aksine… Son zamanlarda, sınırlı ama iyi veriler, büyük, alakasız ve yapılandırılmamış verilerden daha faydalı.

Makineler ve insanların mükemmel olduğu alanlar farklı. Yaratıcı teknolojiler dünyasında daha fazla önem kazanacağını ve geliştirmemiz gerektiğini düşündüğünüz yeteneğimiz hangisi?

Teknolojinin topluma entegrasyonunun, geniş bir yelpazede işleri nasıl güçlendireceğine dair çok sayıda çalışma ve rapor var. Karmaşıklıktan problem çözmeye kadar, gelişmiş dijital okuryazarlığa giden yolda, bunlar önümüzdeki yıllarda artacağını göreceğimiz yeteneklerden bazıları. Ayrıca, birçok eğitim programında, duygusal zeka ve geniş sosyal becerilere daha fazla odaklanan ve iki alanı birbirine yaklaştırmaya çalışan yaklaşımlar görebiliriz.

Teknoloji liderlerinin sahip olması gereken en önemli 3 nitelik nedir?

1- Teknoloji liderleri, entegrasyonun organizasyonları ve üretim görevlerini nasıl dönüştürebileceğini bilecek kadar teknolojiden iyi anlamalı.

2- Teknolojinin insan merkezli olduğunu kabul etmeliler ve işgücünü geliştirmek üzere teknolojiden yararlanmak için yatırım yapmalılar.

3- Strateji, müzakere, karar verme ve iş geliştirmenin insanlar tarafından geliştirilen ve değer katan unsurlar olması gerektiğini kabul etmeliler.

Yapay zekadan başarılı şekilde faydalanmak için liderlerin yalnızca bilgi teknolojileri alanını değil, tüm organizasyonu işe dahil etmesi gerekir. Peki, bu yaklaşımı temel stratejinin bir parçası haline nasıl getirebilirler?

Bir organizasyonun kültürünü dönüştürmek kolay değil, ancak mümkün ve başarılabilir. Katılımcı bir yaklaşım tarafından desteklenen, yukarıdan aşağıya bir yaklaşımla bu gerilim şirkette daha fazla kişiye aktarılmalı. Dolayısıyla, değişim süreci her iki yönden de gerçekleşmeli ve istek ile eyleme geçebilirlik arasındaki boşluğu kapatmak için fırsat sunmalı.

Sorularınızı iletmek için: [email protected]

İLGİLİ İÇERİKLER:

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

surdurulebilir-modaya-donus-zamani

Sürdürülebilir modaya dönüş zamanı

Yeni-normalde-global-VC’ler-

Yeni normalde global VC’lerin pozisyonu