in , ,

Yapay zekayla fark yaratmak!

Çinli ticaret devi Alibaba’nın Hema Xiansheng mağazaları, dijital ve fiziksel deneyimin bir arada yaşandığı, şirketin “Yeni Perakende” diye tanımladığı modelin sergilendiği yerler.

Alibaba Grubu Başkanı Michael Evans, “Tüketiciler, dünyayı online ve offline olarak kesin çizgilerle ayırmıyor” diyor ve ekliyor: “Markalar ve perakendeciler de ayırmamalı”. Mağaza-restoran hibrit modelleri (Çin’in 19 şehrinde 100’den fazla var) teknoloji destekli sipariş ve dağıtım ve son derece tatmin edici mağaza deneyimleri sağlamasıyla tüketicileri cezbediyor. İlk açılanlardan olan bir Hema mağazasında her ft2 (0.09 metrekare) başına düşen yıllık ortalama satış 7.300 dolardan fazla (Apple mağazalarına kıyasla daha fazla). İşte Alibaba’nın geleceği bugünden nasıl inşa ettiği sorusunun yanıtı…

1. Her şey bir uygulama ile başlar
2016’da faaliyete geçen Hema mağazaları, bir mobil uygulama aracılığıyla daha iyi alışveriş deneyimi sunmak amacıyla tasarlandı. Müşteriler mağazada ürünleri uygulama yoluyla tarayarak, üretim yerlerini ve üretim tarihlerini öğrenebilir ve sonrasında satın alma kararını vererek ödeme işlemini gerçekleştirebilir. 11 milyon insan bu uygulamaya kaydoldu. Ve bu da müşteri siparişlerinin yüzde 60’ına tekabül ediyor.

2. Doğadan taze
Yerel ürünler yakınlardaki çiftliklerden günlük olarak toplanıyor. Bu ürünlere basılan markanın İngilizce ismi Freshippo, bu da görseldeki maskotu açıklıyor.

3. Bir çeşit baş üstü destek sistemi
Alışveriş yapanların tepesinde ilerleyen konveyör kayışları sadece etkileyici bir efekt yaratmak için değil. Hema mağazaları, sevkiyatlar için ikmal merkezleri olarak da işlev görüyor. Ve satış katını dolanan konveyörler müşterilerin depodan alamayacakları, çıkmaya hazır siparişleri rahatlıkla seçip almalarını sağlıyor. Sonrasında sevkiyatlar, arka tarafta toparlanıyor.

4. Meyveli karşılamalar
Hema her gün ne depolaması gerektiğini belirlemek için dijital siparişlerden gelen veriyi topluyor. Bu hem israfı azaltıyor hem de şirketin “her gün çiftlikten sofraya” dediği sistemin işlemesine olanak sağlıyor. Durian gibi acayip meyveler ön tarafa yakın bir yerde tutuluyor böylece hoş kokularıyla, alışveriş yapanlara “çok tazeyiz” diyorlar.

5.Önce gösteri sonra yemek
Hema mağazasındaki deneyimin en önemli parçası, taze et ve deniz mahsulleri. İnsanlar balık pazarından istedikleri ürünü seçip, seçtikleri ürünü içerideki yemek bölümüne götürerek diledikleri şekilde dakikalar içinde hazırlatabiliyor. Bazı etler de sipariş üzerine pişirilebiliyor. Ayrıca hafta sonları göz önünde yapılan kesme-pişirme işlemleri kasapların becerilerini sergilemelerine de olanak sağlıyor. Yemek yiyenler, açık büfeden de seçim yapabiliyor ve yerel lezzetleri tadabiliyorlar.

6. Starbucks’tan al ve çık
Geçtiğimiz yıl Alibaba ve Starbucks, global kahve zincirinin Çin’de bir dağıtım ağı olması için işbirliğine gi iler. Hema mağazalarının içinde açılan “Starbucks dağıtım mutfakları” Hema’nın altyapısını kullanarak dijital siparişleri karşılayacak ve Starbucks, sipariş verilerini toplayarak gelecekte açacağı şubeler için lokasyon belirlemede bu verilerden faydalanacaktı. Hema, platformunu başka şirketlere de açmayı düşünüyor.

7. 30 dakikada gelmiyorsa bedava
Hema mağazasına 3 kilometreden kısa mesafede yaşayanlar için uygulama üstünden verilen siparişler ücretsiz. Bu siparişler Alibaba’nın motosikletli yemek-dağıtım filosu tarafından teslim ediliyor.

8. Öde ve git
Nakit para kabul edilmiyor. Pek çok müşteri Alibaba’nın dijital ödeme ağı olan Alipay’i kullanıyor. Bazı mağazalar müşterilere yüz tanıma sistemiyle ödeme imkanı sağlıyor: Hema’nın 3D kasa-kioskları müşterinin yüzünü tarıyor ve sonrasında ek bir güvenlik bariyeri olarak telefon numarasını soruyor.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Koronavirüs savaşçıları

TING İstanbul, TING Dijital Düşünme Raporu 2020 ile şirketlere rehberlik ediyor.