in

Bir araştırmaya göre insanlar robotlara yöneticilerinden daha çok güvenecek

Ankete katılanların yüzde 64’ü bir robota yöneticilerinden daha fazla güveneceğini söylüyor. Peki, insanların liderlik rolüne ne olacak?

JUDITH HUMPHREY  4 DAKİKALIK OKUMA

Oracle ve Future Workplace’in yaptığı bir araştırma, yapay zekanın insanların iş yerini değerlendirme biçimini yeniden şekillendirdiğini gösteriyor. Ankete katılanların yüzde 64’ü bir robota yöneticilerine kıyasla daha fazla güven duyacağını söylüyor.

Araştırma, yapay zekanın çalışanların akıl ve kalplerini şimdiden kazanmaya başladığının güçlü bir göstergesi. Katılımcıların çoğu iş yerinde yeni teknolojiler karşısında “heyecan” duyduğunu ve “iyimser” olduğunu belirtiyor. Onlara göre yeni teknolojiler kendilerinin yeni becerilerde uzmanlaşmasına (yüzde 36), daha fazla serbest zaman kazanmasına (yüzde 36) ve mevcut rolünün daha stratejik hale gelmesine (yüzde 28) katkıda bulunacak.

Başka bir deyişle, çalışanlara göre yeni teknolojiler işlerini zenginleştirecek ve ilginç bulmadıkları işleri delege etmelerini sağlayacak. Araştırma, ayrıca, yöneticilerin çalışanların güvenini kazanmak için daha fazla çaba göstermesi gerektiğini teyit ediyor.

Peki, teknolojinin insanların yerini dolduracağı bir geleceğe mi bakıyoruz? İş yerinde insanlar arası ilişkiler, geçmişe ait bir şey mi olacak?

Bu sorulara yanıt bulmak için, yeni teknolojilerle çalışan birçok yönetici ile konuşarak farklı sektörlerde bu trendin ne getireceğine dair fikirlerini aldık.

ROBOTLARIN DÜNYASI VE ÖTESİ

Hepimiz endüstriyel depolarda ürünleri raflardan alıp taşıyıcı kayışlara yerleştiren robotları zihnimizde canlandırabiliriz.

Robot, bir dizi görevi -genellikle otonom şekilde- yürütebilen, programlanabilir bir makinedir. Araştırmaya katılanların yüzde 82’si, robotların belli işleri patronlarından daha iyi yapabileceğini düşünüyor. Robotlar rutin görevleri kesintisiz ve hızlı şekilde, yorulmadan yapmada muhteşemdir.

Ancak robotlar, yapay zeka dünyasının sadece küçük bir bölümü ve bütün robotlar yapay zekaya sahip değil. Bir iş ortamında yapay zeka bilgi sağlayabilir, iş programlarını düzenleyebilir, sorunları çözebilir, bütçeyi yönetebilir, veriyle ilgili soruları yanıtlayabilir ve hatta müstakbel çalışanları elekten geçirebilir.

Catalytic yazılım şirketinde üretim bölümünün başkan yardımcısı olan Jeff Grisenthwaite, “Şirketlerin önünde, birçok işi otomatikleştirme ve dijitalleştirme konusunda muazzam fırsatlar var” diyor.

İleri teknolojiler çalışan deneyimini geliştirme açısından da birçok fırsat sunuyor. Örneğin performans değerlendirmeleri… Çalışan deneyimi platformu Kazoo’nun CEO’su Paul Pellman, yıl boyunca sürekli gelen geribildirimleri toplayarak yıllık performans değerlendirmesinin yerini alan bir sistem kurduklarını anlatıyor. “En iyi çalışanlarınız yılda bir kez yapılan geribildirimden  fazlasını talep ediyor” diyor; “Aslında yıllık performans değerlendirmeleri destekleyici değil, yargılayıcı. Bu haliyle genellikle zam ve terfi ile ilişkilendiriliyor.”

Pellman’a göre Kazoo’nun performans değerlendirme platformu çalışanların hedeflerini belirlemelerine, bu hedefleri genel hedef ile uyumlu hale getirmelerine ve hedeflerine ulaşma konusunda ne kadar başarılı olduklarına dair düzenli geribildirim almalarına katkıda bulunuyor.

Bu yeni teknolojiler pozitif bir iş yeri kültürü oluşturmaya yardımcı olabilir. Kazoo’nun “Ödül ve Tanıma” platformu sayesinde bir şirkette herkes başkalarını “alkışlayabiliyor”. Bu sistemde yeni bir çalışan, CEO düzeyine kadar birçok iş arkadaşından kişisel “hoş geldin” mesajı alabiliyor.

Bu yeni ve daha insani iş dünyasında yapay zeka bir partner olacak. He’ye göre yöneticiler yapay zekanın yaratıcı kullanımının teşvik edildiği ve takım üyelerinin yeni fikirler getireceği bir kültürü teşvik etmeli.

 

Yazar Bilgisi: JUDITH HUMPHREY

JUDITH HUMPHREY, LİDERLİK İLETİŞİMİ KONUSUNDA UZMAN TORONTO MERKEZLİ HUMPHREY GROUP’UN VE DUYGUSAL ZEKA EĞİTİMLERİ VEREN EQUOS CORPORATION’IN KURUCUSUDUR. 3 KİTABIN YAZARIDIR: IMPROMPTU: LEADING IN THE MOMENT (2018), SPEAKING AS A LEADER: HOW TO LEAD EVERY TIME YOU SPEAK (2012), TAKING THE STAGE: HOW WOMEN CAN SPEAK UP, STAND OUT, AND SUCCEED (2014).

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Jeff Bezos’tan girişimci adaylarına 4 tavsiye

Walmart’ın CEO’sundan zirveye tırmanma taktikleri