in , ,

Emrah Gültekin: “Görsel zekayı kopyalıyoruz”

Yeni nesil yapay zeka girişimcisi

emrah-garden

Dönemin Brown Üniversitesi Başkanı Vartan Gregorian, öğrenci yurdunun önünden geçerken, pencerede ya da dışarıda gördüğü Emrah Gültekin’e aynı soruyu yöneltirdi: “Gerçeği buldun mu?” Başkan hep aynı soruyu soruyor ve gülümseyerek yoluna devam ediyordu. Bunun “evet” ve “hayır” diye iki yanıtı vardı, ancak Gültekin, çoğu zaman hazırlıksız yakalanıyor, bir yanıt veremiyordu. Birkaç kez “Bakıyorum” demişti. Aslında neyi kast ettiğini bir süre anlamamıştı. Ancak sonradan, daha kapsamlı ve evrensel bir yanıt aradığını anlamıştı.

Başkan Gregorian hedeften, dünya için düşündüğü amaçtan söz ediyordu. Emrah Gültekin, “Bu sürekli sorgulama, beni arayışa itti ve sonunda Silicon Vadisi’ne getirdi, girişimcilik kariyerimi başlattı. Bu basit sorgulama için başkana minnettarım” diye anlatıyor. Lisans eğitimini Brown Üniversitesi’nde, lisans üstü sertifika eğitimine MIT’de tamamlayan, İstanbul’da emlak işi yapıp ardından ABD’de hayatına devam eden Emrah Gültekin, 2015 yılında Silicon Vadisi’nde Chooch adlı girişimini kurarak yeni bir dönemi başlattı.

Yapay zeka teknolojisiyle “görsel zeka” yaratmayı ve bunu çeşitli sektörlerde kullanmayı amaçlayan Chooch, 23.1 milyon dolar yatırım aldı. Hızlı bir büyüme dönemine giren şirket, insanlarda yer alan görsel zekayı taklit ederek makinelere aktarıyor, makinelere görsel zeka özellikleri kazandırıyor. Emrah Gültekin, kardeşi Hakan Gültekin ile kurduğu girişime dair, Fast Company’nin sorularını yanıtladı:

Girişim fikri nasıl doğdu, bir “evreka” anı var mı?

Aslında birkaç evreka anı oldu. İlk olarak dünyanın, diğer şirketlerin sunduğu, her biri küçük ve farklı parçalardan ziyade, daha bütüncül ve tam bir şeye ihtiyacı olduğunu gördük: Dünyanın, herhangi bir görsel görevi yerine getirmek için eğitilebilecek, uçtan uca bir bilgisayar görüşü platformuna ihtiyacı vardı. İkinci evreka anı, uç bilişime doğru müthiş bir geçiş olacağını ve bunun, bizim avantajımıza olacağını görmemizdi. Şimdilerde, uçta dağıttığımız çıkarım motorları (interference engine), 16 milisaniyede çıkarım yapabiliyor. Bu, insanın yapabileceği veya bulutta yapılabilecek herhangi bir işlemden daha hızlı. Üstelik internet bağlantısına da ihtiyaç duymuyor.

Başladığınızdan bu yana aldığınız yolu, rakamları da ilave ederek paylaşır mısınız? Nereden nereye geldiniz?

Erkek kardeşim ve kurucu ortağımın basit bir kavram kanıtı (PoC) vardı: Sağlık sektöründe bilgisayar görüşü. İşe başladığımız dönemde birkaç müşterimiz için özel geliştirmeler yaptık ve AI sistemimizin herkesten daha hızlı eğitilebileceğini, her ihtiyaca ve duruma uyarlanabileceğini fark ettik. İşte, en yaygın uygulama için kullanılan, halka açık modellere sahip bilgisayar görüşü platformunu böyle yarattık. İki yıl içinde, Deloitte ve Fortune 500 listesinde yer alan bazı ortaklarımızın sorunlarını çözdük ve yalnızca kavram kanıtlarıyla çıktığımız yolda, kârlı bir şirkete dönüştük. Biz, teknolojiyi mümkün kılıyoruz. Bilgisayar görüşümüz şu anda birçok farklı alanda, birçok farklı amaçla kullanılıyor. Örneğin üretimde hataları, akıllı ameliyathanelerde hareketleri tespit ediyor; şantiyelerde güvenlik amacıyla kullanılıyor ve hükümetlerin, coğrafi mekansal analizlerine yardımcı oluyor.

Şirketi kurmanız da dahil olmak üzere girişim yolculuğunuzdaki en önemli üç zorluğu söyler misiniz? Bunları nasıl aştınız?

Sadece üç değil, birçok zorluk yaşadık. İlk turda yatırım almak zordu, ama güçlü bir ekip oluşturmak da bir o kadar zordu. Silikon Vadisi’ne yabancıydık ama her şeye rağmen başardık. İnsanların istediği ve ihtiyaç duyduğu bir ürünü geliştirmek pek kolay değildi. Aynı zamanda insanlar, yapay zeka hakkında bilim kurgu türünde beklentilere sahip ve bunlar, sahadaki gerçeklikten tamamen farklı. Bunları dengelemeliydik. Diğer yandan, yarattığımız farkı yaygınlaştırmak ve insanlara duyurmak da zordu, ancak yetenekli bir pazarlama ekibine sahiptik.

İlk anlaşmalarımızı yapmak da zordu, ama bu işe girdikten sonra, altı ay içinde bir hükümetle anlaşma bağladık. Doğru takıma sahip olmak, doğru kişileri işe almak da kritiktir. Müşteri başarısı için insanlar işe aldık; ekibe, daha fazla mühendis ve büyük ortaklarımızla bizi bir araya getiren bir strateji lideri dahil ettik. Yapay zeka ve bilgisayar görüşünün gerçek olduğunu, fark yaratabileceğini kanıtlamak ve uygulamaya koyulduktan sonra somut sonuçlar sunmak, yeni girişimler için “Tavuk mu yumurtadan çıkar, yumurta mı tavuktan?” sorusu gibidir: Ve kanıt, aslında yumurtayla yapılan omlettir. Biz, sonuçları ortaya koyabiliyoruz: Chooch para, zaman ve hayat kurtarıyor!

Yatırımcıları ikna ederken, hangi cümleleri kullandınız? Onları ikna stratejiniz neydi?

En başında işletmeler, akıllı şehirler ve her türlü dijital dönüşüm için neler yapabileceğimizi gösteren, işe yarayan bir uygulamamız vardı. Elimizdeki ürünün nasıl çalıştığını gösterebilmek, çok ikna edici oldu. Chooch uygulamasının demosunu tüm App Store’lardan indirebilir, uygulama için ise site üzerinden giriş yaparak ilerleyebilirsiniz. Ayrıca birkaç küçük müşteri bulmuştuk, bunlar Chooch’un gerçek olduğunu, fark yaratabileceğini kanıtlamada yararlıydı. Şimdi ise yatırımcılara, bilgisayar görüşünün çeşitli sektörlerde ne boyutta bir pazarı olduğunu anlatmak için toplam adreslenebilir pazar rakamlarımızı (TAM) gösteriyoruz.

Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?

İlk hedefimiz videolarda yer alan nesneleri tespit etmekti. Şimdi ise bilgisayarların, insanların tüm görsel görevleri daha iyi yapmalarına yardımcı olabilmelerini sağlamayı hedefliyoruz: Sokak tabelalarından hücre türlerine, uyduların yeryüzünde gördüğü nesnelere kadar her görsel görev… İşin aslı, insanların yaptığı görsel görevleri daha verimli hale getiriyoruz. Üstelik yavaş yavaş, görsel algılama alanında akla ilk gelen işletim sistemi haline geliyoruz.

Bize rehberlik eden 5 ilke

  1. Girişimci olarak kendine inan.
  2. Mutlaka pazarın sesine kulak ver.
  3. “Hayır”ları kabul et ama yenik düşme.
  4. İnsanların istediği şeyleri yarat.
  5. Doğru ekiple çalış. Ve tozu dumana kat!

Hangi yenilikleri getirdik?

  1. GÖRSEL ZEKA İnsan görsel zekasını kopyalıyor ve makinelere yüklüyoruz. Bu, dijital dönüşümün son noktalarından biri. Chooch, görsel dünyanın işlenebilir verilerini sağlıyor ve bu, gerçekten son aşama.
  2. ALGILAMA Yapay zeka alanındaki görsel algılama teknolojisini demokratikleştirdik ve herkesin kullanımına sunduk.
  3. YAPAY ZEKAYI EĞİTMEK Yapay zekayı eğitmek ve dağıtmak noktasında bazı darboğazlar söz konusuydu. Biz de bu süreçleri sorunsuz hale getirdik. Eğer kuruluşunuz, yangını algılama veya diğer akıllı şehir uygulamalarını sunmak istiyorsa, çok kısa sürede işe başlamanızı sağlayabiliriz. Üstelik bu süreçler çok kolay olduğu için maliyeti de düşürdük.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yapay-zeka-temelli-karar-verme-donemi

Yapay zeka temelli karar verme dönemi

Kevin-Roberts---Yeni-bir-normal

“Yeni bir ‘normal’ değil, yeni bir ‘anormal’ olacak”