in , ,

“Hedefimiz sosyal medyaya doğanlar”

Yaay, “Türkiye’nin yerli sosyal medya platformu” olarak kullanıma açıldı. APPYAP’in girişimlerinden biri… Şirketin CEO’su Emre Meriç, “sosyal medya içinde doğanlar için tasarladık” sözleriyle ana yaklaşımı ortaya koyuyor. “Mevcutlardaki eksiklikleri tamamladık, fazlalıkları kaldırdık” diyor ve ekliyor: “10-15 yıl önce kurulan şirketlerden korkmuyoruz.”

emre-meric

YAZI: İPEK KOŞAN

Dünyanın en yeni sosyal medya girişimi Yaay’ı geliştiren Appyap’ın CEO’su Emre Meriç, “Devlerin olduğu bir alana girmekten korkmuyor musunuz?” sorusunu çok duyuyor. Yanıtı ise çok basit: “Türkiye’de bir kişinin neredeyse 9 sosyal medya hesabı var. Bu hesapların ait olduğu şirketlerin kuruluş tarihleri 10 yıldan ötesine dayanıyor.”

Appyap şirketinin üzerinde yoğun çalışmalarıyla hayata geçen Yaay CEO’su Emre Meriç, şu anda faaliyette olan sosyal medya mecralarının eksikliklerini, hatta “fazlalıklarını” dikkate alarak, yeni bir platform geliştirdiklerini söylüyor. Şimdiden 100 bin kullanıcıya ulaştıklarını, hedeflerinin ise dünyaya yayılmak olduğunu söylüyor.

ODTÜ mezunu olan Meriç, Fransa’da master yaptıktan sonra yoluna işletme okuyarak devam etti. Yeni görevinde ise iddialı ve hedeflerini şöyle anlatıyor:

2 yıl süren macera

Yaay, aslında iki yıllık bir serüvenin meyvesi. Tasarlarken gençlerin geri bildirimlerini, yorumlarını aldık ve farklılaşmasını istedikleri konularla ilgilendik. Gereken tüm yenilikleri yaptıktan sonra da kullanıma sunduk.

Türkiye’de çok fazla sosyal medya kullanıcısı var. Hatta bazı kişilerin, aynı platformda birden fazla hesabı bile bulunuyor . Bu durumun verdiği yetkiye dayanarak Yaay’ı kurmaya karar verdik. Herkes bu ismin bir açılımı olduğunu zannediyor. Oysaki Yaay, fikirleri, bilgileri, içerikleri, insanların görüşlerini “yaymak” anlamına geliyor.

Türkiye’de başlatıp dünyada kullanılmasını amaçladığımız bir ürün olduğu için İngilizce’de de yer alan “Yaay” kelimesini kullandık. Bu dönemde sosyal medyada kendinize yer bulabilmeniz için kısa, akılda kalıcı ve yaygınlaşacak bir isim bulmamız gerekiyordu.

Biz bu ürünü sosyal medya dünyasının içinde doğanlar için yarattık. Bu bizim temel motivasyonumuz oldu. Hedef kitlemiz, sosyal medyanın içine doğdu. Oysa, hala insanların önemli bir çoğunluğu 10-15 sene önce temelleri atılmış sosyal medya platformları kullanıyorlar. Biz yeni davranış setlerine uygun bir sosyal medya hedefliyoruz. Türkiye’den başlayarak dünyaya açılacak bir uygulama yaratacağız.

Zorlu Yaay yolculuğu!

Bu ürün kategorisi tüketiciler tarafından zaten kullanılıyor. Var olan kategorilerde ürün çıkarmak, dünyanın en zor girişimlerinden biri… Hem mevcut kategoriyi çok iyi anlamanız, hem de ürün üzerinde ekstra geliştirmeler yapmanız gerekiyor. Aslında bunu da kısa sürede yapabilmeniz mümkün değil.

Platformu kurarken, arayüzünü mümkün olduğunca sade tasarladık. İçine fonksiyon koydukça, ürün performansıyla ilgili olumsuza giden durumlar olabiliyor. Farklılıklarımız var ama bunlar basit şekilde insanların kullanımına sunduğunuz alanlardan oluşuyor.

Tasarımdan teknik geliştirmelere kadar 50’si çekirdek olmak üzere yaklaşık 200 kişilik bir ekip ile çalıştık. Bizi en çok zorlayan süreçlerden biri ürünün Covid sürecine denk gelmesi oldu. Bu zamanları birbirimizden uzak geçirmek zorunda kaldık. Sabah 8’den başlayıp gece 2’ye kadar giden toplantılar düzenledik. Ürünü hedef kitleye sunduğunuz “deployment” anları vardır. Ürünleri gece test ediyor, geliştirmelerini yapıyoruz. Gündüzleri de kullanıcılarla test ediyoruz. Bütün bunları alt alta koyacak olursak bizim için uzun bir 2 sene oldu. Ama çok zor bir 8 ay geçirdiğimizi de söylemem gerekiyor. Şu ana kadar her şey yolunda diye düşünüyoruz.

“Rakiplerden çekinmiyoruz”

Rakiplerimiz çok büyük şirketler. Ama artık öyle bir noktadalar ki, kendi büyüklükleri sebebiyle yeni ürün getirmekte zorlanıyorlar. Bizim en büyük avantajımız yeni nesil sosyal medyayı burada tasarlamak. Bunu tasarlarken de platformu sürekli genç tutmaya çalışıyoruz. Kendini sürekli yenileyen bir yer ve kendimizi çok hızlı şekilde gençlerin hayatına adapte edeceğiz.

Türkiye’de kişilerin ortalama 9’a yakın sosyal medya hesabı var. Burası büyümeye, farklı sosyal medyaların kişiler tarafından kullanılmasına çok açık bir alan. Bu ilk ürünümüz. İleride Spinn off’ları olabilir. Özellikle bu, kendini yenileme perspektifinde bizim için çok önemli.

Kullanıcılardan yorumlar ve öneriler alıyoruz. Şu ana kadar uygulamayla ilgili olumsuz bir dönüş almadık. Tasarım, kategoriler bölümü ve rozetler kısmı çok beğenilmiş. Biz koyduğumuz özellikler kadar koymadıklarımıza da çok dikkat ediyoruz. Çünkü, aslında kullanıcılar bir özelliği ne kadar çok istiyor görünseler de bazen o özelliğin onların günlük kullanımda çok fazla yeri olmayabiliyor. Ne eklediğimiz kadar ne eklemeyeceğimize de çok dikkat ediyoruz.

Yaay hayatımıza neler getirecek?
1. Ürünü kendi renkleriyle ferah ve beyaz bir sayfa olarak tasarladık.

2. Gelen taleplerden biri de karanlık mod özelliği. Çünkü neye alışırsanız göz onu arıyor.

3. Beğen butonu dışında beğenmeme butonu var. Çok kullanılan bir seçenek oldu.

4. Kategorileri seçip gelişmeleri ona göre takip edebiliyorsunuz.

5. Rozet ve puan kazanılan bir alan var. Sonra bu değerlere göre toplam puanları oluşuyor. O puanlar da onlara rozet olarak geri dönüyor.

6. Kategoriler bölümümüz var. Seçim yapıp ilgi alanlarınızı, o alandaki kişileri kolaylıkla takip edebiliyorsunuz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bir startup’ta çalışmak ve hayatta kalmak

Öğrenme Kişiselleşiyor