in , ,

Tolga Tatari: “2023 yılında ABD’ye gireceğiz”

E-ticareti kolaylaştırmayı hedefleyen girişimci

tolga-tatari

Elektronik ticarette yerini almak isteyen markalar, dijital dönüşümlerini yaparken, bir e-ticaret platformu alıp, kendi operasyonlarının merkezine koyuyorlardı. Böylece bütün mağaza operasyonlarını ve diğer kanalların yönetimlerini de buradan yürütüyorlardı. Bir başka deyişle, bütün kanalları (omni-channel) yönetebilecek uygulamaları olmadığı için, zaten bir kanal olan e-ticaret platformu üzerine diğer kanalları da yönettirmek istiyorlardı.

Bu, karışık ve yönetilmesi zor bir süreçti. Dolayısıyla e-ticarete giren şirketleri de oldukça zorluyordu. Akinon CEO’su Tolga Tatari, yeni girişimini bu boşluğu doldurmak, ortaya çıkan sorunu çözmek amacıyla geliştirdi. Markaların kendi operasyonlarının merkezine yerleştirebilecekleri bir platform yarattılar. Yeni platform, “online” ve “offline” kanallar ile diğer bütün yönetim araçlarını tek bir noktada toplamayı mümkün kılıyor. Tolga Tatari, “Markaların, müşterilerine ulaştığı her noktada benzersiz müşteri deneyimi yaşatmasını sağlıyor. Birçok teknolojik avantajı en uygun maliyetlerle sunduğumuz ticaret platformu perakende sektörü için dikkat çeken ve fark yaratan bir uygulama oldu” sözleriyle yarattıkları farkı anlatıyor ve ekliyor: “Uygulamamız klasik e-ticaret platformlarından farklı olarak müşteri deneyimi yaşatılacak ön yüz ile ticaret uygulamalarını birbirinden ayıran iki bölümden oluşuyor. Bu bakış açısıyla markalara müşteri deneyimi tasarlarken sonsuz hareket kabiliyeti sunabiliyoruz.” Türkiye’nin son yıllarda çıkan başarılı girişimlerinden biri olan Akinon’u, kurucusu Tolga Tatari anlattı:

Bu girişim fikri nasıl doğru, bir “evreka” anı var mı?

2008 yılından bu yana e-ticaret ile uğraşıyoruz. 5 ülkede 20’den fazla e-ticaret sitesi oluşturduk ve yönettik. Binlerce marka için yaptığımız çalışmalar bize sektörün gideceği noktayı ve bu yolculukta markaların ihtiyaçlarını, doğru ve yanlışlarını çok iyi gösterdi. Özellikle mağazaları olan perakende markalarının e-ticarette problem yaşamadıklarını ama multi-channel ya da omni-channel’a kaydıkları zaman, yani mağazaların ve diğer satış kanallarının da içine dahil olacağı bir dijital dönüşüm sürecine girdiklerinde, kullandıkları araçların çok yetersiz kaldığını gördük. Markalar ya yanlış kurguluyorlar ya da araçlar yetersiz kalıyordu. Genelde de bu dönüşüm için yapılan yatırım maliyeti de boşa gidiyordu. Bu farkındalık ile markaların online-offline bütün kanallar üzerinden yaptıkları ticareti tek bir platformdan yönetecek, bunu da hızlı ve ekonomik şekilde sunacak ürün geliştirme kararını aldık.

Başladığınızdan bu yana aldığınız yolu, rakamları da ilave ederek paylaşır mısınız?

2017 yılında Ahmet Emre Sarı ve Çağrı Orçan ile birlikte yola çıktık. Amacımız, dünyanın en iyi dijital ticaret platformunu yaratmaktı. Kendimize hedef olarak bu konuda dünyanın en büyük teknoloji firmalarına meydan okumayı koyduk. Hizmet verdiğimiz ilk 3 yılı 40 kat büyüme ile tamamladık. Türkiye’de 4’üncü senemizde sektör lideri olarak hizmet vermeye devam ediyoruz. 6 kişilik bir ekiple çıktığımız bu yolda 300 kişinin üzerine çıktık. Bu yıl bitmeden sayımızın 500 kişiye yaklaşmasını planlıyoruz.

Şirketi kurmanız da dahil olmak üzere girişim yolculuğunuzdaki en önemli zorlukları, örneğin 3 ciddi zorluğu söyler misiniz? Bu zorlukları nasıl aştınız?

Herkesin yaptığını yaparak bir fark yaratamazsınız, fark yaratamadığınız noktada başarılı olmanız çok zor. Bir girişimde önce kendinizi, sonra ekibinizi ve son olarak da müşterilerinizi bu değişimin gerekliliğine inandırmanız gerekiyor. Bugüne kadar yaptığımız girişimlerde sektöre yenilik getirmek, yapılmayanı yapmak için çalıştık. Bu da başlangıçta, zorluk denmese de aşılması gereken engelleri de beraberinde getiriyor. Çünkü, sektör ve markaların daha önce tecrübe etmediği bir modeli sunmak ve değişime ikna etmek çok daha zor oluyor. Geçmiş tecrübelerimizi birinci elden gören ve bizimle bu yolda yürüyen markalarla başarı hikayeleri oluşturduk. Başarılı örneklerle sektörde bu değişimin etkisini gösterdikten sonra zaten yeni bir standart oluşturuyorsunuz. Oluşturduğunuz bu yeni standart da kendi talebini yaratıyor.

Yatırımcıları ikna ederken, hangi cümleleri/rakamları kullandınız? Onları ikna stratejiniz neydi?

Kurulduğumuz ilk yıldan itibaren hızlı bir büyüme yakaladık. Türkiye’de yarattığımız başarıyı global arenada da devam ettirmek istiyorduk. Bu yüzden, yatırımcı arayışına girmiştik. Bu hedefe ulaşabilmek için bize sadece maddi olarak değil, stratejik olarak da destek olabilecek fonlar ile görüşmeler yaptık. Aynı dili konuştuğumuza inandığımız, Belçika merkezli bir fon olan SmartFin ile el sıkıştık ve 5 milyon dolar yatırım aldık. SmartFin ile yaptığımız görüşmelerde öncelikle yatırım yapmalarını istediğimiz sektörün hem Türkiye’de hem de dünyada ne kadar önem kazandığını, hala yeterli doyuma ulaşmadığını ve bunu fırsata çevirebileceğimizi anlattık. Yatırımcımızın sektöre hakim olması ve bizim vizyonumuzu anlaması, Akinon’un gelişimini ve potansiyelini görmesi bizim sürecimizi de olumlu yönde hızlandırdı. Pazardaki esnek, modüler ve ölçeklenebilir e-ticaret platform ihtiyacını karşılamamız SmartFin’in kendi yatırım stratejisi ve hedefleri ile örtüştüğü için bu süreci her iki taraf içinde verimli olacak şekilde tamamladık.

Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?

Biz Akinon’u, dünyanın en büyük platformları, en büyük teknoloji şirketleri ile rekabet edebilecek bir şirket oluşturma amacıyla kurduk. Bu yolda emin adımlarla devam ediyoruz. Öncelikli odağımız yurtdışı açılımımızı tamamlamak. Şu anda Avrupa ve Mena bölgesinde 17 ülkede Akinon sistemi kullanılıyor. Burada çözüm ortaklarımız ile daha geniş bir bölgelere daha hızlı yayılmak istiyoruz. Avrupa, Mena Bölgesi dışında Güney Asya ve Avustralya gibi pazarlara da açılacağız. Orta vadede, 2023 senesinde Amerika’ya gitmek istiyoruz.

“Başarının sırrı çok çalışmak”

Kişisel olarak başarının çok çalışmaktan geldiğine inanan biriyim. Fikriniz ya da yeteneğiniz ne kadar iyi olursa olsun, üzerinde çalışmadığınız, emek vermediğiniz sürece başarılı olması mümkün değil. Dolayısıyla şimdiye kadar ismimin olduğu her işte bu düşünce ile hareket ettiğimiz söyleyebilirim.

Akinon’dan 3 önemli rakam

  1. Akinon ticaret platformu üzerinde 2019 yılında 1.7 milyar TL ciro yaratıldı.
  2. 2020 yılını ise yüzde 300 büyüme ile tamamladık. 2020 yılı ticaret hacmi 5.1 milyar TL’ye ulaştı.
  3. Ticaret hacmimize yurtdışı operasyonumuzu da yıllık yüzde 159 büyüme genişletmeye devam ediyoruz.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Uzak durmanız gereken 7 şirket!

gozde-mentorlar

Gözde mentorlar neler öneriyor?