YAZI: M.RAUF ATEŞ
Bain&Co’nun araştırmasına göre 10 yıl önce 1 yılda satılan elektrikli araç rakamına, 2023 yılında sadece 1 haftada ulaşıldı. Şirketin araştırmasına göre bataryaya dayalı elektrikli araç satışları, 2023 yılında toplam içinde yüzde 10 paya sahipti. 2030 yılında ise bu oran yüzde 38’e ulaşacak.
Toplam batarya talebi ise 2023’teki 1000 Gwh düzeyinden 2030 yılında 4 bin 100’e çıkacak ve üstelik bunun yüzde 82’si araçlara ait olacak. McKinsey, global batarya pazarının 2024 yılındaki 85 milyar dolardan 2032’de 400 milyar dolara çıkacağını öngörüyor.
Bu büyüklük içinde şu anda otobüs, kamyon gibi büyük araçların payı çok düşük. Ancak, Fark Labs Kurucusu Ahu Büyükkuşoğlu Serter, “niş” olarak tanımladığı bu alanda, yani otobüs, kamyon ve iş makineleri tarafına odaklanmak üzere Ampherr şirketini kurduklarını söylüyor. Batarya sektöründeki oyuncuların önemli bölümünün “binek” araçlara yönelik yatırım yaptığına dikkat çeken Serter, “Niş alanlarda daha kolay ölçeklenip, büyüyeceğiz” diye konuşuyor. “Seri-A” yatırım turunu tamamlamak üzere olduklarını belirten Ahu Serter, batarya sektörünü, geleceğini ve şirketinin hedeflerini paylaştı.
BÜYÜME DEVAM EDER
Batarya sektörü sürekli bir büyüme trendi içerisinde. Bazen medyada çıkan yatırım erteleme kararları bile büyümenin sadece yavaşlaması anlamına geliyor. Hiçbir suretle küçülme veya durulma olmayacak diye düşünüyoruz. Ticari araçlar, otobüsler, kamyonlar, iş makinelerinin ve hatta deniz araçlarının elektrikliye geçişi ile ilgili büyük bir trend var. Şirketimiz binek araçlar dışında kalan bu sektörleri hedef alan ürünler geliştiriyor ve dolayısıyla geleceğe umutla bakıyoruz.
Biz batarya paketlemesi işindeyiz. Hücreyi, hücre üreticilerinden alıyoruz. Ancak, bu sektörün en katma değerli tarafı, paketleme ve onun etrafında geliştirilen mühendislik çözümü. Bizimle benzer işi yapan ve hedef sektörlerimize hizmet veren Avrupalı ve Amerikalı batarya paketi üreticileri var. Bizler rakiplerimizle aynı ligde, ürünlerimizi Avrupa’da ve Amerika’da pazarla buluşturuyoruz. Sözünü ettiğim bu rakiplerin sayısı 10’u geçmiyor.
HEDEF ÇOK BÜYÜK
Ampherr şirketi, 14 yıllık bilgi birikimi ile 2022 yılının başında kuruldu. Kuruluşundan bu yana 12 milyon dolara yakın yatırım aldık. Yatırımlarımızı şirketimizi büyütmek, üretim altyapısını ve Ar-Ge faaliyetlerimizi geliştirmek ile pazarlama çalışmalarımızı desteklemek için kullanıyoruz. Hedefimiz, yeni yatırımlarla birlikte kısa bir süre içerisinde üretim adedimizi yıllık 5 bin batarya paketi seviyesine çıkarmak.
Şu anda İstanbul, Tuzla’da üretim yapıyoruz. Buradaki öncelikli hedefimiz, üretim kapasitemizi artırmak ve robotlu sistemlerin içinde bulunduğu modern bir üretim altyapısı kurmak.
Bunun yanı sıra Amerika’da üretim yaparak kapasitemizi artırmayı planlıyoruz. Hedef tarihimizi 2025 yılının son çeyreği olarak belirledik. Böylece ABD’deki müşterilere doğrudan o ülkede ürettiklerimizi vereceğiz.
ABD pazarı, Avrupa’ya nazaran çok büyük ve hızlı gelişiyor. Amerika’daki varlığımız stratejik bir karar ve Fark Labs olarak Ampherr’in oradaki kurulum ve büyüme süreçlerine de destek oluyoruz.
NEDEN BATARYA İŞİ
Hedef pazarımızda büyük bir talep patlaması olacağını düşünüyoruz. Üstelik rakip sayısı da henüz çok az. Türkiye’den çıkan şirketimizle, dünya çapında bir bilinirliğe ve pazar payına sahip olmak için doğru yer ve zamanda olduğumuzu düşünüyoruz.
14 yıllık tecrübesi olan bir ekip ile çalışıyoruz. “Maç, sahada kazanılıyor” ve bu ekip yaptığı işe çok hakim. Ürün uluslararası standartlara sahip ve sahada kullanılmaya başlandı.
Otomotiv sanayiciliği bizim genetik bir özelliğimiz. Genetik kodlarımızla da uyumlu bir iş kolu olduğu için yatırım yapma konusunda başından beri çok istekli olduk.
İLGİ ÇOK BÜYÜK
Ampherr şu anda 10 farklı ülkeye ihracat yapıyor. Müşterilerimizin çoğunluğu Avrupa Birliği ülkelerinde. Yakın zamanda ABD’ye de ilk ihracatımızı yaptık.
Müşterilerimiz ağırlıklı olarak global şirketlerden oluşuyor. Otobüs, kamyon, ticari araç, iş makineleri ve deniz araçları segmenti için üretim yapıyoruz. Çünkü, elektrikli araçlarda kamuya en yararlı olanları bunlar oluşturuyor. Binek araçlar, günün önemli bölümünde garajda yatıyor, diğerleri ise sürekli yollarda. O nedenle talep daha fazla ve giderek de artacak.
Bu talebin önündeki en önemli engeli ise Ar-Ge süreleri ile teknolojideki müthiş değişim hızı oluşturuyor. Müşterilerimizin araç üretme kapasiteleri, henüz talebin çok gerisinde.
Yeni dönemde geleceğe ayak uydurmaları için hızlı üretimin yanı sıra teknolojik gelişmelere de ayak uydurma mecburiyetleri var. Ampherr’de global şirketlerle teklif alma sürecini başlattık, gizlilik sözleşmeleri imzalandı. Şu anda bize gelen talep ile tekliflerin büyüklüğü 1.3 milyar dolara ulaşmış durumda. Talepler ağırlıklı olarak kamyon ve otobüs üreticilerinden geliyor.
KÂRA GEÇMEK İÇİN!
Batarya, elektrikli aracın en yüksek maliyetli bileşeni… Dolayısıyla, tüm dikkatler batarya paketi maliyetine odaklanıyor. Maalesef her araca uyan tek bir batarya tipi veya kimyası mevcut değil. Bu nedenle, aracın var olabilmesi için uygun bir enerji depolama çözümü geliştirmek gerekiyor.
Diğer taraftan bir bataryanın araca entegrasyonu, uzun vadeli bir ilişkinin kurulması gibidir. Aracın lastik tedariğini birçok kaynaktan yapabilirsiniz. Ancak, bataryada durum böyle değil. Bataryayı araç ile uyumlandırmak ciddi mühendislik gerektirir. Bu nedenle batarya ve araç üreticileri stratejik işbirliği yapmalılar.
Biz de bu nedenle araç üreticileri ile uzun soluklu işbirlikleri kurmaya çalışıyoruz. İlişkileri bu düzeyde ele aldığımızda, kâr ve zarar gibi konular daha kolay yönetilebilir hale geliyor. Bunun yanı sıra müşterilerin ihtiyaçlarını doğru tespit edip, kullanıma uygun ideal çözümleri hızlı ve dünya standartlarının üzerinde sunmaya çalışıyoruz. Böylece, kâr marjı ve finansal sürdürülebilirlik anlamında pek sorun yaşamıyoruz.
SEKTÖRÜN KRİTİK AJANDASI
- Hafiflik, sağlamlık
- Şarj süresi
- Maliyeti düşürmek
AMPHERR’IN FARKI NEREDE?
- Çok deneyimli bir mühendislik kadrosuna sahip bir ekip var.
- Ürünleri bütün dünyada talep bulacak nitelikte ve çeşitlilikte.
- Ürün stratejileri ‘Cell Agnostik’ değil. Yani herhangi bir hücre tipi veya kimyasına göre üretim yapmıyorlar. O dönemdeki en ileri teknolojiye sahip hücreyi esas alıyorlar.
- Birden fazla hücre kimyasında, farklı gerilim ve kapasitede ürünleri var.
- Çok fazla ürünün araçlara uyabilecek gövde çeşitlerini, tamamen aynı dijital haberleşme ara yüzü ile sunabiliyorlar.
- Araç üreticisinin çok fazla batarya şirketiyle çalışması çok büyük bir mühendislik eforu gerektirir. Biz batarya tipi değiştiğinde gerekli olan ek mühendislik faaliyetlerini en aza indiriyoruz.
- “One stop battery shop” (Tek çatıda batarya servisi) bizim sloganımız. Müşteri bugün ve yarın ihtiyaç duyacağı bütün tipleri bizde bulabilecek.