in , , ,

Kariyerinizi bir girişimci gibi yönetin

LinkedIn Kurucusu Reid Hoffman sorularınızı yanıtlıyor.

kariyerinizi-bir-girisimci-gibi-yonetin

Fotoğraf: Pixabay

Reid Hoffman

Girişimcilerin, ihtiyaç duydukları tüm bilgilere sahip olmadıkları durumlarda sürekli olarak seçim yapmaları gerekir. Bilinmeyenin yarattığı sisin içinde seçimler yapmak zorunda kalırlar. Bu daimi belirsizliğin üstesinden gelebilmek için, belirli hipotezleri eyleme dayalı deneme ve yanılmaları kullanarak test ederler. Küçük çapta kumar oynayarak, neticeye göre pozisyon alırlar.

Kariyerinizi geliştirmek ve değiştirmek için de aynı şekilde bilinmeyen ve bilinmesi mümkün olmayan faktörlere dayalı olarak kararlar vermeli ve eyleme geçmelisiniz. Kaç yaşında ya da kariyerinizin hangi aşamasında olduğunuzdan bağımsız, her zaman değişime uyum sağlayacak ve ümit ederim ki gelişmeyi hedefleyeceksiniz. Bu, kırklı ya da ellili yaşlardaki bir kişi için de üniversiteden henüz mezun olmuş biri için olduğu kadar önemli bir süreçtir. ABZ Planlaması, kariyeriniz hakkında bir girişimci gibi düşünmeniz için bir çerçeve oluşturur: Küçük riskler alın, sonucuna göre manevra yapın, gerekirse yönünüzü değiştirin ve her zaman bir yedek planınız olsun.

Peki, A, B ve Z ne anlama geliyor?

  • A Planı, şu anda yapıyor olduğunuz şeydir. Bu, rekabet üstünlüğünüzü mevcut kullanım biçiminiz. A Planı doğrultusunda öğrendikçe küçük ayarlamalar yapar ve bunu düzenli olarak tekrarlarsınız.
  • B Planı, bazen A Planı çalışmadığından; bazen daha iyi bir fırsat keşfettiğiniz için; bazen sadece değiştiğiniz için, hedefinizi veya hedefe varış rotanızı değiştirmeniz gerektiğinde yöneleceğiniz plandır.
  • Z Planı, son çare başvuracağınız yol, kendinizi hırçın sularda çırpınır bulduğunuzda cankurtaran botunuz olacak. Diğer planlarınız işe yaramadığında devreye sokacağınız plan. Z Planı’nın belirginliği, A ve B planlarında üstlendiğiniz belirsizlikleri ve risk almanızı mümkün kılan şeydir.

Kariyerimde A Planım akademide kalmaktı çünkü bunun (iyi bir toplumu meydana getiren şeyler hakkındaki fikirleri yayarak) dünyada bir etki yaratabilmenin en iyi yolu olacağını düşünmüştüm. Oxford’daki öğrenimim esnasında insanların nasıl bir araya geldiği, gruplar halinde nasıl etkileşim kurduğu ve toplumla nasıl ilişki kurduğu hakkında çok şey öğrendim. Bunların yanında bir de söz konusu akademi olduğunda, başarılı bir kariyerin, sıklıkla, belirli alanlara özgü, ancak elli civarında insanın okuduğu yazılar yazmak anlamına geldiğini öğrendim.

Bunun farkına varmak beni B Planı’na ve daha geniş etkileri olacak bir kariyer yolu bulmaya yöneltti. B Planım yeni bir yazılım oluşturmaktı. Yazılım endüstrisindeki başarı da “etki” anlamına geliyordu – tabii akademiye göre çok daha geniş bir ölçekte. Bazı durumlarda bu, her gün milyonlarca insanın hayatını iyileştiren bir ürün inşa etmek anlamına geliyordu.

B Planı’na geçme ihtiyacı duyduğunuzda, işe yarar yolları nasıl bulacağınız veya araştırabileceğiniz her zaman belirgin değildir. Biliş ve öğrenme konularında uzman olanlar, size, pratik bilginin en iyi şekilde geliştirilmesinin yolunun, sadece düşünüp planlamak değil de tecrübe etmek olduğunu söyleyecektir. Bu, kariyer için de geçerlidir: Uygun B Planı’nı ortaya koyabilmeniz için sizi gerçek insanlarla ve gerçek kazanımlarla bir araya getirecek yeni tecrübelerin peşinden gitmelisiniz.

Akademiden iş yaşamına geçtiğimde, bana rekabet üstünlüğü sağlayanın, karmaşayı kafamın içinde tutabilme ve soyut kavramların üstesinden gelebilme becerim olduğu yanılgısına kapılmıştım. Çalışıp ortaya koymaya başladıkça İnternet sektöründeki esas avantajımın, aynı anda bireysel psikoloji ve büyük ölçekli sosyal dinamikler hakkında çok kapsamlı bir şekilde düşünebilme yeteneğim olduğunu keşfettim.

B Planı’nda iyi bir ilk adım, takip edilmesi muhtemel pek çok diğer adımı da beraberinde getirir. “Yapma” kısmı pek tabii ki rastgele olmamalıdır. Değerlendirdiğiniz B Planları varlıklarınızın değerini artırmalı, sizi arzu ettiğiniz alanlara yöneltmeli ve pazarın gerçeklerini göz ardı etmemeli. Sadece eyleme geçmiş olmak için eyleme geçmeyin. B Planı olarak, ilaç sektörüne geçip geçemeyeceğiniz hakkında şüpheleriniz mi var? Pfizer’da stajyer olarak 6 ay geçirin ve neler olacak görün.

Pazarlamanın mı ürün gelişiminin mi sizin için şu an yaptığınız işten daha uygun olduğunu merak mı ediyorsunuz? Eğer bu iki alanı da içeren bir şirkette çalışıyorsanız, ücret beklentiniz olmadan bu alanlarda yardım etmeyi teklif edin.

Durum ne olursa olsun düşünerek yapılan eylemler (planlar değil), varsayımlarınızı gerçeklik karşısında test etmenize yardımcı olacak dersler çıkarmanızı sağlayacaktır. Böylece B Planı ortaya çıkar. Yaparak öğrenin ve öğrendiklerinizle bir şeyler yapın.

Hepimiz gelişmek istiyoruz. ABZ Planlaması, gelişigüzel gelişmek yerine, emin adımlarla ve düzenli bir şekilde gelişmenize yardımcı olur. ABZ Planlaması deneye deneye, tekraren öğrenmeyi benimser. B Planı’nızı oluşturmak için deneysel bir yaklaşım benimsediğinizde duruma göre yanlış adımlar atmanız olasıdır. Bunlar deneme –yanılma yaklaşımının “yanılma” kısmıdır. Cesaretiniz kırılmasın! Bu tür deneyimlerin en iyi özelliğinin, bunların eski hale döndürülebilir olması olduğunu unutmayın. Deneme süreciyle başlayın. Diğer bir deyişle, belirsizliğin sisi dağılana kadar hâlihazırda yapıyor olduğunuz işi bırakmayın. Bir müddet sonra bakacaksınız ki bir zamanların B Planı, A Planı’nız (yeni hayatınız) haline gelmiş.

KARİYERİ GİRİŞİMCİ GİBİ YÖNETMEK

  • Küçük riskler alın.
  • Sonucuna göre manevra yapın.
  • Gerekirse yönünüzü değiştirin.
  • Her zaman yedek planınız olsun.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

benim-girisim-yolculugum-damla-sener

“Hedefimiz, organik gıdada lider olmak”

isletmeler-gercek-kar-pesinde-olmalı

Murat Ülker: İşletmeler ‘gerçek kâr’ peşinde olmalı!