Fotoğraf: Pixabay
500 BİN TON
ÖZGÜR TORT
Migros Grup CEO’su
“Migros özgün bir iş modeli geliştirdi. Farklı formattaki mağazalarımız ve online kanallarımızla 81 ilde on binlerce ürünü dakikalar içerisinde müşterilerimize ulaştırıyoruz. Perakendenin ötesine geçen yeni nesil hizmetlerimiz, entegre yapımız ve iştiraklerimizle birbirini tamamlayan yepyeni iş kolları kurarak, hizmetlerimizi herkes için erişilebilir kıldık. Bu yeni iştirak ve girişimlerimiz 5 yılda 1 Migros kadar büyüklüğe ulaşacak. 70 bin çalışanımız, 23 bin 500 iş ortağımızla dev bir ekosisteme ulaştık. 50 bine yakın ürün çeşidiyle en fazla marka satan perakendeciyiz. Taze gıdalarda yıllık 500 bin tonluk hacimle Türkiye’nin en büyük taze perakendecisiyiz. 2025 yılında 86 dağıtım merkezi ve 19 paketleme tesisine ulaşacağız.”
2’NCİ SIRA
HULUSİ ACAR
MediaMarkt Türkiye CEO
2023’te MSH Grubun Almanya’dan sonra en büyük mağaza satış hacmine sahip ülkesi olduk. Hızlı mağaza açılışlarımızla fiziksel olarak büyüyerek 2’nci sıraya yükseldik. Türkiye olarak 30 ilimizde 98 mağazamız, 240 bin metrekareyi aşan satış alanımız, 3 bin 742 çalışanımız var. Yarattığımız istihdam ile yılsonunda yüzde 10 artışla çalışan sayımızı 4 bine çıkarmayı planlıyoruz. Mağazalarımız ve mediamarkt.com.tr’de yılda 300 milyonu aşkın ziyaretçiyi ağırlıyoruz. Bizim için en önemli başarı, mağaza sayımızı artırırken, Türkiye’de kazandığımızın yine ülkeye yatırım olarak dönmesini sağlayabilmek. Bu yaklaşımla, mağaza açmaya, diğer kanallara yatırım yapmaya, istihdamı artırmaya devam edeceğiz.”
%30
EREN ÇAMURDAN
Boyner Büyük Mağazacılık CEO
“Boyner Büyük Mağazacılık’ta kritik oranlarımızı farklı başlıklarda ele alıyoruz. Bu yıl ‘sektörün 20 puan üstünde büyüme’ hedefliyoruz. Sektörün genellikle önem verdiği yeni mağaza sayısından çok ‘müşterimizle doğru buluşma noktalarında yüzde 100 varlık göstermeyi’ kritik oran olarak tanımlıyoruz. Boyner için diğer kritik oranlar ise müşteri sayısı ve müşteri başına satın alınan ürün kategorisi. Her yıl yüzde 30 oranında aktif yeni müşteri kazanımını ve müşteri başına ortalama 2,5 kategori alışverişini kritik başarı kriteri kabul ediyoruz. Bu başarının bazını oluşturan Boyner seçkimize 2023 yılında 100 yeni marka kattık ve her yıl minimum 15 yeni markayı müşterilerimizle buluşturmayı hedefliyoruz.”
%10
BERNA AKYÜZ ÖĞÜT
LC Wakiki Mağazacılık GM ve YKÜ
“Bizim için kritik en önemli rakam, dolar bazında ‘Vergi öncesi kârlılık’ oranıdır. İlk yurt dışı açılımını 2009 yılında yaptık. 15 sene gibi kısa sayılabilecek bir sürede 59 ülkeye ulaşmak ve 1300 mağazanın 700’ünün yurt dışında bulunması, büyüme hızımızın ne kadar yüksek olduğunu gösteriyor. Bu sebeple ‘1 yılını’ yeni doldurmuş bir mağazamızın ‘Vergi öncesi kârlılığının’, dolar bazında yüzde 10 olması, sürdürülebilir büyüme ve kârlılık için önemli bir başarı göstergesidir. Bu oran, mağazanın doğru yerde konumlandığını, doğru ürünü, doğru zamanda, uygun fiyatla müşterinin beğenisine sunulduğunu gösterir. Yüzde 10 kritik orana ulaştığımızda ülkede yatırımı arttırmaya, daha fazla istihdam sağlamaya ve ihracatı derinleştirmeye cesaretleniyoruz.”
%60-70
UĞUR DEMİREL
Şok Marketler CEO
“İstihdamda kadınlar için fırsat eşitliği sağlanmasına büyük önem veriyoruz. Bu stratejimiz sayesinde çalışanlarımız içindeki kadın oranı yüzde 50’nin üstüne çıktı. 2023 yılında açtığımız 674 yeni mağaza ile mağaza sayımız 10 bin 725’e ulaştı. Ciromuz 133 milyar TL olarak gerçekleşti. Çalışan sayımız ise 46 bin 958’e yükseldi. Bizim sektör için önemli kriterlerden birini ‘olgun’ mağaza performansı oluşturuyor. 2 yaşını geçmiş, ‘olgun’ diye nitelendirdiğimiz mağazalardaki ‘metrekare başına satış’, ‘müşteri sayısı’ ve ‘fiş sayısı’ bizim için önemlidir. Buradaki en önemli kriterden birisi de sepet ortalamasıdır. Cironun, sepet ortalamasının enflasyonun altında kalmamasıdır.
Müşteri sayısının aylık, 3 aylık ve yıllık olarak pozitif olmasını bekleriz. Bu hedefler doğrultusunda 2024’te ciromuzda yüzde 60-70 arasında bir büyüme bekliyoruz…”
%10
SİNAN ÖNCEL
BMD Başkanı
“Perakendede farklı sektörlerde faaliyet gösteren kuruluşlar için en önemli göstergelerden biri, ‘metrekare başına kira’ bedelinin toplam ciro içerisindeki payıdır. Firmadan firmaya değişmekle birlikte bu oranın 300 metrekarenin altında mağazaları olan kurumlar için yüzde 15-20 arasında olması beklenir. Makul diyebileceğimiz oran ise yıllık bazda yüzde 10’u geçmemesidir. Büyük metrekareli mağazalarda faaliyet gösteren şirketler için de bu oranın yüzde 5 ile 8 arasında değişmesi normaldir.
Sektör açısından bir diğer kritik oran ise ‘personel giderlerinin ciroya’ oranıdır. Şirketlere göre değişmekle birlikte bu oranın yüzde 5-6’yı geçmemesi gerekiyor. Yeni dönemde bir diğer kritik gösterge de ülkeye gelen turistlere yönelik satış yapan mağazaların, nisan-eylül döneminde gösterdikleri performanstır. Bazı markalar için bu mağazaların cirosu, yüzde 40-50 arasında değişebiliyor.”
400 METRE
ÖMER DÜZGÜN
Türkiye Perakendeciler Federasyonu YKB
“Yerel zincir marketler için 4 önemli konu var. Bunların başında market mağaza enflasyonu geliyor. Beş ve üzeri şubeye sahip marketler, son 5 yılda, 20 binden fazla yeni mağaza açtı. Önümüzdeki 5 yıl içinde, ‘indirim’ ve ulusal marketlerin sayısının 60 bini aşması bekleniyor. Bizim önerimiz, yeni mağazaların mevcutların 400 metre çapında açılmamasıdır. İkincisi, yerel zincirler olarak, indirim mağazalarda olduğu gibi 3-4 kişi değil, 20-25 kişi istihdam ediyoruz. Çalışanlarımızın bu işi bir meslek olarak görebilmeleri için mağaza açılış-kapanış saatlerinde düzenlemeye ve haftanın bir gününün tatil edilmesine ihtiyaç var. Private label konusunda da düzenlemeye ihtiyaç var. Bu tip markaların, benzer markalar içindeki payının yüzde 25’ini geçmemesini öneriyoruz.”
ENFLASYON+4
KUTAY KARTALLIOĞLU
CarrefourSA CEO
Bir önceki yılın aynı döneminde açık olan mağazaların ciro gelişimi önemlidir. Bunun enflasyon üzerinde olması hedeflenir. Bir mağazanın gider yapısı (personel/kira/enerji, vs) enflasyon oranında artması öngörüldüğü için, eğer geçen yılın aynı döneminde açık olan mağazaların performansı, enflasyonun altında gerçekleşirse mağazalar kârlılık kaybederler. ‘Müşteri (fiş) sayısı ve ortalama sepet büyüklüğü’, bir başka önemli konudur. Bu ikisi çarpıldığında toplam ciroyu verir, ciroyu oluşturan alt bileşenler olması nedeniyle önemlidir. Ortalama sepetin enflasyonun 3-4 puan üzerinde büyümesi (sepete giren ürün portföyündeki iyileştirmelerle), müşteri sayısının da pozitif bir değer olması istenir -ki, genellikle tek basamaklı veya nadiren düşük çift basamaklı oranlarda gelişir.”