in , ,

Stripe

Karbon giderme endüstrisinin kapılarını aralayan ilk adımı attı.

STRIPE

NAN RANSOHOFF
Stripe İklim Yöneticisi

YAZI: ADELE PETERS
FOTOĞRAF: JESSICA CHOU

Şirkette hayata geçirilen bir inisiyatifin potansiyeli olduğunu en iyi ortaya koyan işaret, müşterilerin para ödemek için “yanıp tutuşması”dır. Online ödeme şirketi Stripe, karbon giderme teknolojilerine en az 1 milyon dolar harcayacağı taahhüdünü verdiğinde iki durum yaşandı. Stripe’ın ilkim yöneticisi Nan Ransohoff’a göre bunlardan biri, karbon giderme topluluğundan aldıkları şaşırtıcı derecede olumlu tepkiydi. İkincisi ise, Stripe’ı kullanan şirketlerin aramaya başlamasıydı. Ransohoff’a göre, “temelde şöyle diyorlardı”:

“Bir süredir iklim konusunda bir şey yapmak istiyorduk ama henüz yapamadık, çünkü ne yapacağımızı bulmak zordu. Size biraz para versek ve siz bununla ne yapacağınızı bulsanız olur mu?”

İklim değişikliğiyle mücadele etmek için yalnızca sera gazı emisyonlarını kısmak yeterli değil. Toplumlar, atmosferdeki karbonu ortadan kaldırmalı. Önümüzdeki 10 yılda, her yıl on milyonlarca ton CO2’i havadan temizlemesi gerekecek. 2050’de ise bu rakam yılda 10 gigatona kadar çıkabilir. Ağaç dikmek gibi doğal çözümler bir yere kadar ilerleme sağlar.

Ekim 2020’de kurulan Stripe Climate’ın müşterileri, Stripe’ın yazılımı üzerinden yapılan dijital satışlarının belirli bir oranında katkıda bulunuyor ve bu sayede Stripe’ın karbon giderme stratejisinin bir parçası oluyor. Stripe, 2021’in baharında ‘onboarding’ / ‘müşteri ilişkisi yönetimi’ süreçlerini düzenleyerek yeni müşterilerin programa katılmasını sağladı. Çok kısa sürede, 10 şirketten 1’i programa dahil olmaya başladı. Şu anda ise on binlerce şirket Stripe Climate’ın parçası.

Stripe düzenli aralıklarla, bilim insanlarını panellerde bir araya getiriyor. Yeni teknolojileri değerlendiren uzmanlar aynı zamanda, Stripe Climate aracılığıyla hangi şirketlerin destekleneceğine karar veriyor. Daha sonra, o şirketlerin ölçeklenmesine ve maliyetlerini düşürmesine yardımcı olmak amacıyla prim ödüyor. Bu startup’lardan biri de, farklı bir enerji teknolojisi geliştiren ancak Stripe ilk teklifini yaptıktan sonra karbon gidermeye yönelen Charm Industrial. Charm’ın CEO’su Peter Reinhardt, “Bize, daha önce görmediğimiz yepyeni bir pazarın kapılarını açtı” diyor. Stripe, Charm’n ilk müşterisiydi, tıpkı şu anda birlikte çalıştığı 14 şirketin 11’inin olduğu gibi… Charm planlanandan erken bir tarihte, Mayıs 2021’de Stripe’in 416 ton CO2’in atmosferden uzaklaştırılacağı ilk siparişini, ton başına 600 dolardan tamamladı. Bu alanda çalışan startup Climeworks, eylülde İzlanda’daki ilk ticari ‘havadan karbon yakalama’ tesisini açtı. Bu tesis atmosferdeki CO2’i yakalayıp yeraltına enjekte ederek kayaya dönüşmesini sağlıyor ve böylece, karbonu atmosferden kalıcı olarak uzaklaştırıyor.

Ransohoff, “Gerçek anlamda umut verici çözümleri yeterince hızlı geliştiren çok sayıda iyi şirket yok” diyor ve ekliyor: “Stripe, Microsoft ve Shopify gibi şirketler, bu endüstrinin ilk aşamaya gelmesine katkı sağlama açısından önemli bir rol oynayabilir.” Stripe’ı takip ederek karbon giderme hizmetleri satın alan birkaç şirkete atıfta bulunan Ransohoff, “Ancak yılda bir trilyon dolar değere ulaşan bir pazar yaratmaktan bahsediyorsak, politikalar büyük bir rol oynamalı. Bu politikayı hayata geçirmek için zaman kazanmaya çalışıyoruz” diyerek sözlerini noktalıyor.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Roblox ve SpaceX

Kripto para logoları neden birbirine benziyor?