ERKAN YENİÇARE
Norm Digital Genel Müdürü
- Bir süre sonra teknolojik araçların size yetmediğini fark ediyorsunuz. SAP sistemine geçtik ve yolumuza asfalt döşedik. Sonra yol ışıkları ve tabelaları koyduk ve veriyi görebileceğimiz bir yol yarattık.
- Şirketlerin sırf moda diye teknolojik araçları kullanması çok yanlış. Gerçekten neye ihtiyaçları olduklarını keşfetmeleri gerek. Hedefe hizmet edecek teknolojik araçların kullanılmasını önemsiyoruz.
- Norm Holding olarak şu anda Dijital Fabrika projesini kullanıyoruz. Sahada kağıt kullanmayan bir proje peşindeyiz ve sahaya uyguluyoruz. Birbiriyle veri paylaşan, veriye her an her yerden ulaşılabilen bir sistem geliştirdik. Dijital fabrikaya geçiş yaptık.
- Bütün şirketler teknoloji, veri kullanma gücünü tabana yaymalı. 2022’de Norm Dijital Akademisi ile bunu başaracağız. İçerideki insanlarda dijital okuryazarlığı artıracağız.
- Derinliğimizi artırabilecek teknolojik araçlar kullanmaya başladık. 2019’da robotik süreç otomasyonu ile tanıştık. Norm Digital’in en önemli güçlü noktalarından biri oldu, birçok şirket ile iş birlikleri yaptık.
- Teknoloji ve veri kullanma gücünün tabana yayılması gerek. 2022’de bu alanda adımlar atacağız. Norm Digital Akademi’yi kurduk. Her bölümde veri kullanan dijital ajanlar yetiştirmek istiyoruz. Dijital okuryazarlık ve üretkenliği artıracağız.
HAKAN IRGIT
Socar Türkiye Dijital Transformasyon ve Bilgi Teknolojileri Başkanı
- Dijital temellerimizi oturtuyor, operasyonlarımızı daha verimli hale getiriyor, dijital çalışanlarımızı eğitiyor, “Dijital Varlık”larımızı uzun dönem kullanmak için çalışıyoruz.
- Star Rafinerisi’nin geleceğin fabrikaları liginde olması için uğraştık. Bilgi teknolojileri donanımına 70 milyon dolar yatırım yaptık. Varlıkların ve süreçlerin takibi için çeşitli çalışmalar yaptık: Entegre rafineri bilgi sistemleri, kurumsal Kaynak Planlama sistemleri gibi yeniliklerin temelini atmıştık. Bu temeller üzerinde analitik modeller, Makine öğrenimi, optimizasyon ve tahminleme çalışmaları yapıyoruz. Verim yakalamamıza faydalı olacak.
- Robotik otomasyonları, insan sayısının azalması için değil, insanların daha katma değeri yüksek aktivitelere zaman ayırmaları, hatta fazla mesailerini optimize etmeleri için kullanıyoruz.
- Hızlı kazanım ve dijitalden yarattığımız finansal değer çok önemli, zira teknolojik yatırımlar ucuz değil. Örneğin Petkim ve Star özelinde yaptığımız çalışmaların 2018’den beri 71 milyon dolar finansal katkısı oldu.
BARIŞ KARAADAK
Coşkunöz Metal Form Genel Müdürü
- Otomotivin dışında otomasyon, dijitalleşme ve startup gibi alanlarda ürünlere de odaklanıyoruz. Başlıca müşterilerimiz ile sektörde lideriz. Örneğin sacda yüzde 16 tedarikçi payıyla kullanıcıyız.
- 2030 stratejimizi oluşturduk. 10 dalda çalışma yaptık. Dijitalleşme en önemlisi. 2025 mottosu ile 2.5 kat büyüyeceğiz. Bunu destekleyecek şekilde dijitalleşmeyi nasıl evirebiliriz? Buna odaklandık.
- Büyümeyi destekleyecek şekilde projeler yaptık. Bütün operasyonların görünmesi ve dijitalleşmesi, nesnelerin birbiriyle bağlanması, çalışanların beyin gücünü kullanacak şekilde organize olacağımız çalışmalar hazırladık.
- Otonom planlama, yapay zeka ile tedarik zincirinin planlanması, materyallerin RFI’ının dillendirilmesi konusunda pilot çalışmalar başlattık. ERP materyali otomatik algılıyor, veri akıyor.
- Çevreci yaklaşıma önem veriyoruz. 40 bin m2’lik güneş paneli projemizi devreye alacağız. Yeşil çelikte işbirliklerimiz var. Çalışanların veriminin artması, tedarik zincirinde bilgiye anında erişim gibi konulara öncelik veriyoruz.
KANDAN ÖZGÜR GÖK
Universal Robots Türkiye Genel Müdürü
- Robotlu otomasyonu erişilebilir kılmayı, klasik üretim yöntemlerini değiştirmeyi amaçlıyoruz. Geliştirdiğimiz ürünler ile fabrika, sağlık, hizmet gibi pek çok alanda hayatlara dokunuyoruz.
- Bir sistemin tamamen otomasyon sistemine geçmesi bazen daha pahalı. İnsanın bilişsel yetenekleri ve işgücü, Cobot’lar ile birlikte çalışmalı. Bu durumda verimlilik oranı yüzde 80.
- Firmalar endüstri devrimine yüzde 100 hazır değil. Bu bir süreç. Bir anda her şeyin insandan bağımsız gerçekleşmesi gerçekçi değil. Konvansiyonel robot teknolojisi açıklar yaratıyor. Cobot’lar oyunu değiştiriyor.
- Cobot’lar ihtiyaç halinde insanla çalışabiliyor. 2008’den bu yana 60 binden fazla cobot’a ulaştık. Dünya Robot Federasyonu’na göre 2025’e kadar toplam robot pazarında cobot’lar yüzde 35-40 kadar pay alacak.
- Teknolojinin herkese erişebilmesi için KOBİ’ler için çalışmalar yapıyoruz. Sürdürülebilir, kaliteli, uygun maliyetli, insanı odağa koyan, kaliteli çalışma koşulları gibi faktörlerle son kullanıcıya kadar giden süreçte rol üstleniyoruz.
- Sadece teknoloji üretmiyoruz. Cobot/robot deneyimi olmayan biri, 1.5 saat harcayarak interaktif eğitimle cobot’u öğrenebilir. 16 dilde eğitimlerimiz var. Süreçlere göre farklı ekipmanlar olmalı. Otomasyon ve teknolojilere erişim önemli.
METİN ERHAN
Kibar Holding Bilgi Teknolojileri Başkan Yardımcısı
- 3 ana iş kolumuz var: DNA’mızı temsil eden sanayi grubu, trading yapan ticari şirketler ve hizmet şirketlerimiz. En önemli sektörlerden biri metal. Assan Alüminyum cirosunun yüzde 80’ini ihracat ile karşılıyor.
- Teknolojiyi bir değer üretmek için kullanmalıyız. Türkiye’de 27 milyon iş var. 7-8 milyon rolün teknoloji çözümleriyle gelişmesi gerekiyor. 5-6 milyon yeni teknoloji de emekleme aşamasında. Üretim sahasının dijitalleşmesi bizim için kritik.
- Analistler bu döneme ‘küresel ara buzul dönemi’ diyor. Bu geçişin 2 taşıyıcısı var: Dijital ve yeşil dönüşüm. Dijitalde kişisel dönüşüm, kamu yönetimi ve kurumsal boyuta ayrılıyor. Covid19 dijitalleşme iknasında rol oynadı.
- Yatay ve dikey entegrasyonlar, maksimum otomasyon, yapay zekayı karar desteğinde kullanmak, veriden yararlanarak planlama ve tahminleme yapmak bizim için bu dönemde çok önemli.
- İleri analitik ve yapay zeka konusunda daha fazla proje üretip adım atmamız lazım. Karar verirken sadece tecrübe değil, veri kullanmalıyız. Otomasyonu her yerde, her alanda kullanabilmeliyiz.
- Kısa-orta vadede tam otomasyon beklemiyorum, insan olacak. His/tecrübe’ye veri koyarak karar vermeliyiz. Makine öğrenimi, Görüntü işleme gibi konulara önem veriyoruz. Sahada endüstriyel IoT, otomasyon gibi konular ajandamızda.
- Lokal ekosistemin gelişmesi önemli. Lokal startup’lar veya scaleup’lar ile işbirlikleriyle hem onlara hem kendimize fayda sağlamak istiyoruz zira çözüm ihtiyaçlarımızın özelleştirilmesi gerek.
HAYRİYE KARADENİZ
Ford Otosan CDO
- Değişimin ardındaki bir sebep sürdürülebilirlik. Dünya sıcaklığı artıyor. Yeşil Mutabakat ile adım atıldı. Otomotiv öne çıkıyor çünkü emisyonların 4’te 1’i ulaşımdan kaynaklanıyor. 2050’ye kadar yüzde 90 azaltım ile iklim krizi riski azalacak.
- Sera gazı emisyonlarının 4’te 1’i ulaşımdan kaynaklanıyor. 2050’ye kadar yüzde 90 azalma yapılırsa iklim değişikliğinde bizi bekleyen riskin azalacağını görüyoruz. Çevre dostu ve sürdürülebilir olmak ve bunu teknolojiyle yapmak çok önemli.
- Araştırmalara göre 2030’a kadar kat edilen 3km’den 1’i paylaşımlı araçlar ile alınacak. Yeni neslin tercihi böyle. Biz de elektrikli ve yeni nesil araçları üretmeyi, trendleri stratejiyle desteklemeyi odağımıza koyuyoruz.
- Hangi problemi çözüyorsak, bunu yeni teknolojilerle ve dijitalleşme ile daha farklı, hızlı ve verimli yapabilir miyiz, daha üretken olabilir miyiz? diye düşünüyoruz. Bunu sürekli olarak yapmayı amaçlıyoruz.
- Fabrikalarımızda ve imalatımızda dönüşümler yaptık. Bu da Lighthouse seçilmemize sebep oldu. Fabrika ve araçlarımızı ne kadar dijital ortamda izleyebilirsek, o kadar işleri hızlandırmış oluruz.