in , ,

İyi, Kötü ve Tekinsiz

Yapay zekanın, kullandığımız medyayı şekillendirme biçimlerine (ve ne kadar korkmamız gerektiğine) ilişkin bir rehber.

iyi-kotu-ve-tekinsiz-

YAZI: DAVID SALAZAR

Tom Cruise, sihirbazlık numaraları yaptıgı ve hatta galibiyet gülümsemesini yüzünde korurken bir yandan da takla attığı bir dizi TikTok videosuyla geçen yıl viral oldu. Ama videodaki kişi o değildi. Videolar, bir taklitçinin ve yapay zekanın görüntülerini aktörü neredeyse mükemmel bir şekilde taklit edecek şekilde birleştiren Londra’daki Metaphysic tarafından oluşturulan, “deepfake” teknolojisinin kullanıldığı yapay montaj videolarıydı.

Bu numara, sentetik medyanın (yapay zekanın ürettiği veya değiştirdiği metin, ses, fotoğraf ve videoların) nasıl kusursuz olabileceğinin sofistike bir örneğiydi.

Son birkaç yılda teknoloji, bilim kurgudan gündelik hayata geçiş yaptı. Metaphysic’te politika ve ortaklıklar bölümü başkanlığını yürüten Henry Ajder, sentetik medyanın çoğumuzun fark etmediği bir şekilde medya ekosisteminin zaten büyük bir parçası olduğunu dile getiriyor. Çalışan eğitim videolarından müziğe kadar her alanda, yatırımcılar tarafından finanse edilen girişimler, kötü niyetli kisiler tarafından dezenformasyon yaratmak ve siber suçlar işlemek için kullanılıyor.

  • Kurumsal İletişim
    Synthesia ve Hour One gibi yatırım destekli şirketler, satış kısmını anlatabilen veya çalışanları birçok dilde eğitmeye yardımcı olan fotogerçekçi video tanıtımları/sunucular yaratıyor.
  • Deepfake Pornografi
    Herhangi birinin yüzünü yetişkin bir aktörün vücuduna rızası olmadan yerleştirmek, deepfake’in belki de en kötü niyetli (ve en yaygın) kullanımı ve 2021’deki kısa ömürlü bir site bunu daha da kolaylaştırdı.
  • Beyaz Yaka Suçları
    Yapay zekânın ses taklit yetenekleri, 2019 yılında Birleşik Krallık’ta bir enerji şirketi CEO’sunun, patronunun sesini taklit eden birine yaklaşık 250 bin dolar göndermesiyle manşetlere taşındı. Bu, gelecekteki biyometrik yapay zeka suçlarının habercisi.
  • Dezenformasyon
    Trol orduları, çevrimiçi propagandanın yayılmasına yardımcı olmak için kullanılabilecek güvenilir yüzleri taklit edebilmesi için makine öğrenimi algoritmaları kullanıyor. Son zamanlarda, Rusya yanlısı Twitter hesaplarında yapay zeka tarafından oluşturulan yüzler kullanıldı.
  • Film Restorasyonu
    The Beatles: Get Back’in 60 yıllık görüntüler için biraz fazla iyi göründüğünü düşünüyorsanız haklısınız, çünkü öyleydi. Yönetmen Peter Jackson, Liverpool’dan çıkan bu dört gencin 4K’da canlı görünmesini sağlamak için makine öğrenimi algoritmaları kullandı.
  • Şarkı Söyleme Yazılımı
    Yamaha’nın Vocalold’u uzun süredir sanal seslerin oluşturulmasına yardımcı oluyor. Bu aralar, yeni başlayan Güney Kore’nin Supertone’u yapay seslere duygu veriyor ve hatta ölü sanatçıların seslerini kopyalayabiliyor.
  • Pazarlama Büyüsü
    Markalar, Prada, Fenty Beauty ve Calvin Klein gibi şirketleri temsil eden Lil Miquela ve Shud gibi sanal influencer’lar (fenomenler) aracılığıyla gerçek ürünlerini satıyor.
  • Sanatçı Benzerliği
    Kenara çekil hologram Tupac! Haziran’da Londra’da başlayan ABBA Voyage “konserleri” Endüstriyel Işık ve Sihir teknolojisini kullanıyor ve devinimleri yakalayarak her gece performans gösteren sanal ABBA-tar’lar yaratıyor.

İllüstrasyonlar: Tiago Majuelos

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bilfen Okulları’nın başarı geleneği

dinleme-sanati

Dinleme sıkıntısı