Türkiye’nin önde gelen iş insanlarıyla yapılan ankette birkaç önemli mesajın birden çıkması dikkat çekici idi. “2025’e yönelik endişeli beklentiler”in ilk sırasına “enflasyon”u ve “olumsuz hava”yı koyan iş insanları, aynı yılı tanımlarken “umut” kelimesini de ilk 3 sıra arasına koydular. “Karamsarlık” ise 2025 yılını ifade eden tanımlamalar arasında en alt sırada yer aldı.
Yeni yıla girerken, CEO Council üyeleri başta olmak üzere önde gelen başkan ve CEO’lar arasında düzenlediğimiz ankette, “Beklentileri” ile birlikte kendileri için 2025’i “tanımlamaları” istendi. Böylece iş insanları öngörülerini paylaşırken, hangi konuya odaklanacakları, ne gibi sorunlarla başa çıkmaya çalışacakları da ortaya konuldu.
ZORLUK VE FIRSAT YILI!
BNP Paribas Cardif Türkiye CEO’su Cemal Kişmir, 2025 yılını ikiye ayırmayı tercih ediyor: “İlk yarısı bence ‘bekle-gör’ dönemi olacak diye düşünüyorum” diyor ve ekliyor: “Enflasyonla mücadele ederken durgunluğun hissedileceği bir 6 ay yaşayacağız. Yılın ikinci yarısı, özellikle son çeyreği de ekonominin performansının artacağı bir dönem olacak. Yeni denge arayışlarıyla ekonominin çıkış yapacağı yılların 2026 ve 2027 olacağını düşünüyorum.”
CEO anketinden çıkan sonuçlar da bu görüşü destekliyor. 2025 için “olumsuz” düşünenler, bu görüşlerinin arkasına birinci sırada “enflasyonu” koyuyorlar. Ardından da “olumsuz havaya” dikkat çekiliyor. “Sıkı para politikasının” piyasaya yarattığı etki de 3’üncü sırada yer alıyor.
Madame Coco CEO’su Cem Işık, “Yılın son çeyreği sonrası 2025’in zor geçeceğini” öngörüyor. Ancak, ankette olduğu gibi onda da “umut” öne çıkıyor. “Bana göre yeni yılı en çok ‘fırsat’ kelimesi ifade ediyor” diye devam ediyor ve ekliyor: “Çünkü, krizler, içinde fırsatları da barındırıyor. Her zaman olduğu gibi yatırımlarını bu duruma yönelik yapan ve hazırlanan şirketler, bu dönemden de güçlenerek çıkacak, rekabetten daha çok pay alacaklar.”
BELİRSİZLİKLE BAŞA ÇIKMAK
Umutla birlikte çok sayıda endişeyi de içeren beklentiler nedeniyle bu dönemde şirketler “verimlilik” ve “belirsizlikle başa çıkma” konusuna odaklanacaklarını paylaşıyorlar. Mey|Diageo CEO’su Bahar Uçanlar, “2025 yılının son birkaç yıl olduğu gibi, küresel ekonomik belirsizliklerin ve jeopolitik gelişmelerin yaşanacağı bir yıl” olacağına inanıyor: “Şirketler, ekonomik belirsizliklere karşı daha esnek ve dayanıklı yapılar oluşturmayı hedefleyecek. Bu nedenle biz de belirsizlikle başa çıkabilme ve değişimi yönetebilme kabiliyetlerimizi geliştirmeye odaklanacağız. Özellikle finansal esneklik, dayanıklılık, kararlı davranma, birlikte etkili çalışma ve çeviklik konularına daha çok zaman ayıracağız.”
Akçansa CEO’su Vecih Yılmaz, Türkiye ve dünyada yaşanan enflasyon ile yüksek faizlerde düşüşün başlayacağını öngörüyor. Bununla birlikte jeopolitik sorunlarda kısmi bir iyileşme bekliyor: “Sonraki dönemin daha olumlu olmasını bekliyoruz. 2025’i, sonraki yıllara hazırlık ve konumlama yılı olarak değerlendirmeyi planlıyoruz. Bunlarla birlikte dijitalleşme ve sürdürülebilirlik, ana odak konularımız olarak gündemde kalmaya devam edecek.”
YENİ YIL İÇİN NEDEN OLUMSUZ DÜŞÜNÜYORLAR?
- Enflasyon yüksek
- Yaygın olumsuz beklenti
- Sıkı para politikası
- İhracatta daralma
- Yetenek kaybı
2025’İ NASIL TANIMLIYORLAR?
- Verimlilik
- Artan risk
- Mevcudu koruma
- Umut
- Tereddütler
CEO’LAR NE DÜŞÜNÜYOR?
CAN ÇAKA
IC Holding
“2025, bir süre sonra para politikaları ve düşen enflasyon açısından biraz daha öngörülebilirlik sağlayan yıl olacak. Ancak, etrafımızda yaşanan çatışmalar en büyük risk olacak.”
CEM KÖKSAL
Zorlu Holding
“Yapay zeka, verimlilik, enerji depolama ve batarya geri dönüşümü, önceliklerimiz olacak.”
GÖKÇE ŞENOCAK
Prometeon Türkiye
“Krizden kuvvetli çıkabilmek için maliyet yönetimi ile farklı iş yapma biçimlerini geliştirme yılı olacak.”
KUTAY KARTALLIOĞLU
Carrefoursa
“Yeni dönemde birkaç konuya odaklanacağız. Personel ve süreç verimliliği, yapay zeka, perakende medyası, tüketici finansmanı ve yetenek kıtlığı.”
YAVUZ ÖLKEN
Axa Türkiye
“3 konuya odaklanacağız. İnsan, sadeleşme ve yapay zeka. Bir de 2030 sonrası bizi bekleyen 5 kuşak iklim değişiminin artan sonuçları.”
TOLGA GÜRKAN
Allianz Türkiye
“Büyüme ve verimlilik ana konumuz olacak. Beraberinde yapay zeka, dijitalleşme ve müşteri deneyimi gelecek.”