YAZI: MEHTAP DEMİR
Temelleri 1960’lı yılların başında Gaziantep’te atıldı. ‘Üretmek’ o dönemde DNA’sına işlemişti. Üretim gücünü artırmak için yeni pazarlara girdi, yeni tesisler aldı. Bugün itibarıyla, yılda 55 milyon çiftin üzerinde ayakkabı satıyor ve yüzde 10’unu kendi üretiyor.
2012 yılında ikonik İtalyan markası Lumberjack’i satın alarak ilk globalleşme açılımını yaptı. 2015 yılında ise Kazakistan’da ilk yurt dışı mağazasını açtı. ‘Çok kanallı perakendecilik’ yaklaşımını benimseyen FLO, zincir ve monobrand perakendecilik formatlarıyla faaliyetlerini sürdürüyor.
“Türkiye’de yakaladığımız başarıyı çok kanallı ve çok markalı entegre iş modeli sayesinde bugün 3 kıtada 29 ülkede 800’den fazla mağazaya ulaştırdık” diye konuşan FLO Group CEO’su Yenal Gökyıldırım, “Aynı zamanda tüm bu formatlarımızın e-ticaret kanallarının yanı sıra 37 ülkede global ve yerel pazaryerleri iş birliği ile online satış operasyonlarımızı da sürdürüyoruz. Türkiye’nin dört bir yanına ve 60’tan fazla ülkeye toptan satış kanalı ile ulaşıyoruz” sözleriyle global pazarlardaki büyümeye işaret ediyor.
“Şirketimizin DNA’sında bulunan üretici kimliğimizi de koruyoruz” diye kaydeden FLO Group CEO’su Yenal Gökyıldırım, ayakkabı pazarına ilişkin verileri, tüketici tercihlerindeki değişimi ve Fas’ta başlayan üretimin detaylarını Fast Company için anlattı…
SEKTÖRÜ BÜYÜTÜYORUZ
Biz sattığımız 55 milyon ayakkabının yüzde 10 civarını Şanlıurfa’daki fabrikamızda üretiyoruz. Büyük oranını Türkiye’de 200 tedarikçimiz ile üretiyoruz. Biz yeni marka aldıkça, yeni lisans anlaşmaları yaptıkça hem biz hem de sektörümüz büyüyor. Üstelik lisans anlaşmalarını yalnızca ülkemiz için değil bölgemiz için de alıyoruz. Böylece hem sektörümüzün hem de ülkemizin katma değerli markalı ihracatının büyümesine katkı sağlıyoruz.
Rakamların da gösterdiği gibi sadece şirketimizi değil, sektörümüzü de büyütüyoruz. Sektörümüze dolayısıyla ülke ekonomimize katkıda bulunmak için de var gücümüzle çalışıyoruz. Bugün 15 bin’in üzerinde doğrudan, 70 bin civarında dolaylı istihdam sunuyoruz. Geçtiğimiz yıl toplam 1.4 milyon TL yatırım yaptık ve 2023 yılında 42.1 milyar TL ciroya ulaştık. 55 milyon çift ayakkabı satış rakamına eriştik. 7 milyon adedin üzerinde giyim ve yaklaşık 20 milyon adet aksesuar satışı yaptık. Toplam ürün satış adedimiz 80.5 milyona ulaştı. Online kanallarımızda 380 milyon, mağazalarımızda 290 milyon olmak üzere toplam 670 milyon ziyaretçimizi kanallarımızda ağırladık. Yılın ilk çeyreğini de hedeflerimiz doğrultusunda tamamladığımızı söyleyebilirim.
FAS’TAKİ ÜRETİMİN AMACI
FLO Group olarak, 2019 yılında Fas pazarında faaliyetlerimizi başlattık. Arada pandemi gibi bir süreç yaşanmasına rağmen bugün ülkede pazar lideri haline geldik. Bugün Fas’ta 14 ilde 25 FLO ve 5 IN STREET olmak üzere 30 mağazamız bulunuyor.
Fas’ta geldiğimiz bu nokta, bir ülkede hızlıca derinleşmenin en güzel örneklerinden biri oldu. Burada toplam 5 yılda 25 bin metrekare satış alanına ulaştık. Mağazalarımızın dışında toptan satış operasyonlarımızı sürdürüyoruz. E-ticaret kanalında ise Fas’ta hem kendi e-ticaret sitemiz hem de ülkenin en büyük online alışveriş sitesinde aktif olarak müşterilerimize hizmet veriyoruz. Toptan satış kanalımız aracılığı ile markalarımızı ülkenin kılcal damarlarına kadar yaygınlaştırıyoruz.
İHRACATA DA KATKI SAĞLIYOR
Geldiğimiz noktada Fas pazarındaki başarılı yükselişimizi bir de fabrika ile taçlandırmış olmanın gurunu yaşıyoruz. Şanlıurfa’da bulunan global standartlardaki üretim tesisimizin ardından Fas’ta kurduğumuz üretim tesisimizle yalnızca Fas pazarına üretim yapmıyoruz. Aynı zamanda buradan Avrupa’ya ihracat yaparak ülke ekonomisine ilave bir katma değer yaratıyoruz.
Fas’taki bu üretim tesisimizde günlük 2 bin, yıllık ortalama 500 bin çift ayakkabı yapıyoruz. Tamamen endüstiyel üretim yapabilmesi ve gelişmiş teknolojiler ile donatılmış olması fabrikamızı öne çıkarıyor. Ayrıca bu üretim tesisimizin, Fas’ta tamamen suni spor ayakkabı üretimi yapan tek fabrika olması olduğunu söyleyebilirim.
DNA’MIZDA VAR
Sıklıkla vurguladığım gibi ürün ve üretim bizim şirketimizin DNA’sında yer alıyor. Global standartlarda üretim tecrübemiz bizi 360 derece entegre perakendecilik yaklaşımımızda bambaşka bir noktaya taşıyor. Fas’ta toplam 162’si fabrikamızda olmak üzere 427 kişiye istihdam sağlıyoruz. Kadın istihdamında da önemli bir yol kat ettiğimizi vurgulamak istiyorum.
Fabrikamızda 93 kadın, 64 erkek çalışma arkadaşımız görev alıyor. Fas’taki operasyonlarımız büyüme yolculuğumuza hız katıyor. Geçtiğimiz yıl Fas’ta 1.17 milyon adet satış yaptık. 2022 yılında Fas ciromuz 19 milyon dolar iken 2023 yılında 25 milyon dolara yükseldi. 2024 yılı 29 milyon dolara yükselmeyi hedefliyoruz. 2030 yılına geldiğimizde ise Fas’ta 50 mağaza ulaşmayı, ciromuzu da 55 milyon dolar bandına yükseltmeyi amaçlıyoruz.
İHRACATTA PAY ARTIYOR
Sektörümüz her geçen gün ihracattaki payını arttırıyor. Daha önce de bahsettiğim gibi FLO Group olarak, güçlü marka ailemizle yalnızca Türkiye’de değil global arenada da önemli başarılara imza atıyoruz. Güçlü marka pörföyümüz sayesinde ihracata katma değer sağlarken, mağaza ağımızın yaygınlaşmasını, online kanallarımız ve toptan satış hacmimizin genişlemesi ile birlikte müşterilerimiz ile olan bağımızı markalarımız üzerinden daha da güçlendiriyoruz. Özellikle global markalar ile yaptığımız anlaşmalarla marka ailemizi sürekli genişletiyoruz. Ülkemizde yıllardır üst üste sektörümüzün ihracat lideri olarak yer alıyoruz.
Burada daha net örnek vermem gerekirse çok markalı yapımızdan aldığımız güç ile yurt dışında büyüme ivmemizi arttırırken ülke ihracatımıza Lumberjack, Kinetix, Polaris, Nine West, U.S. Polo, Reebok, Lotto gibi lider markalarımız üzerinden değer katıyoruz. Lumberjack’i 40 ülkede 2 bin noktaya satıyoruz. U.S Polo’nun yaklaşık 40 ülkede dağıtımını biz yapıyoruz. Nine West’in 40’tan fazla ülkede ana tedarikçisi olduk. Lotto’nun 41 ülkede lisans haklarına sahibiz.
Reebok’ın 12 ülkede lisans sahibi ve stratejik iş ortağıyız ve yakın zamanda Reebok global tarafından yılın iş ortağı olarak ödüllendirildik. Reebok gibi Nine West gibi Lotto gibi önemli global markaların uçtan uca yönetim hakkının şirketimiz bünyesinde bulunması ayakkabıcılık alanında rüştümüzü global çapta ispat ettiğimizin en büyük göstergesi.
TÜKETİCİ TERCİHLERİNDE DEĞİŞİM
Son yıllarda tüketici davranışları iki noktada farklılaştı. Öncelikle pandemi ile birlikte daha sportif bir hayat tarzına geçildi. Spor ayakkabı ve giyim hayatın her alanında yaygınlaştı. Sokakta, okulda, işte, özel günler ve davetlerde her yerde karşımıza çıkıyor. Bu fırsatı görerek bu yıl 10. yaşını kutladığımız IN STREET’le, spor yaşam tarzının hayatın her alanına yaygınlaşmasının da etkisiyle kısa zamanda Türkiye’nin sneaker ve spor giyim zinciri haline dönüştük. Bugün geldiğimiz noktada 200 IN STREET mağazamız var. Her yıl güçlenerek, etki alanımızı genişletiyoruz. IN STREET mağazalarımızla birlikte spor ayakkabı ve spor giyim potansiyel büyüme alanımız oldu.
İkincisi olarak teknolojinin yükselen ivmesiyle alışveriş deneyimi daha dijital hale geldi. FLO Group olarak bu noktada teknolojinin bize sunduğu imkânlardan faydalanarak müşterilerimiz için farklı alışveriş deneyimleri tasarlıyoruz. Örnek verecek olursa geçtiğimiz günlerde açılışını yaptığımız IN STREET İstiklal Caddesi mağazamız Avrupa’nın yeni nesil en büyük sneaker ve spor giyim mağazasını hayal ederek hayata geçirdiğimiz bir konseptimiz oldu. İstiklal Caddesi’nde açılan yeni mağazamızla, Türkiye’de ilk kez kurulan Shoebox ekranla müşterilerimize görsel şölenle buluştururken, yine bir ilk olan 61 metre uzunluğundaki Ribbon ekran ile giriş kapısından itibaren müşterilerimize farklı bir deneyim sunuyoruz. Toplam 72 ekranın bulunduğu mağazamızda müşterilerimiz; holopack, hololine ve transled gibi birçok uygulamayı Türkiye’de ilk kez IN STREET İstiklal Caddesi’nde deneyimleme imkânı bulurken dijital alışveriş alanı, dijital ayna ve dijital ayak ölçümü gibi birçok yenilikçi uygulama da müşterilerimizle buluşturuyoruz.
YENİ TEKNOLOJİLER VE 3D ETKİSİ
FLO Group olarak başarımızı geleneksel perakendeciliğin ötesine geçerek, dijitalleşmeyi ve müşteri memnuniyetini odağına alan çok kanallı ve çok markalı iş modelimize borçluyuz.
Geçtiğimiz yıl teknoloji alanındaki yatırımlarımızı bir adım öteye taşımak ve kendi teknolojilerimizi üretmek amacıyla FLO Teknoloji şirketimizi kurduk. Dijital dönüşümde öncü rol oynamaya hazır 200 kişilik uzman yazılımcı kadromuzla beraber teknolojik altyapımızı sürekli olarak güçlendiriyoruz. Burada kendi yazılımlarımızı yaparken, FLO Teknoloji şirketimiz sayesinde her türlü dönüşüme, çok hızlı reaksiyon gösterebiliyoruz. Teknoloji şirketimizle, temelde verimliliğe odaklanırken, iş süreçleri ve altyapı dijitalleşme çalışmalarımızın yanı sıra müşteri deneyimini iyileştirecek ve sektöre öncülük edecek projeler geliştirmek için çalışıyoruz. Veri güvenliği konusunda çalışmalar yürütüyoruz.
Türkiye, İtalya ve Çin’deki tasarım merkezlerimiz dünyadaki son tasarım ve ürün teknolojilerini yakından takip ediyoruz. 3D printing ve benzeri teknolojileri de tasarım çalışmalarımızda kullanıyoruz. Tasarımlarımızı modelleme çalışmalarında faydalandığımız 3D printing bize çok ciddi bir hız ve verimlilik katıyor. Dünyanın üç farklı ucundaki tasarım merkezlerimiz ön çalışmalarını kıtaları aşarak fiziki olarak birbirine ulaştırmak zorunda kalmıyor böylece.
FLO Group olarak katma değerli ürün ihraç etmemizin de etkisiyle kg fiyatımızı 14 dolar civarına çıkarmış bulunuyoruz.”
KRİTİK RAKAMLAR
- %10: Sattığımız 55 milyon ayakkabının yüzde 10 civarını Şanlıurfa’daki fabrikamızda üretiyoruz.
- 70 bin: 15 bin’in üzerinde doğrudan, 70 bin civarında dolaylı istihdam sunuyoruz.
- 1.4 milyon TL: Geçtiğimiz yıl toplam 1.4 milyon TL yatırım yaptık.
- 42.1 milyar TL: 2023 yılında 42.1 milyar TL ciroya ulaştık. Toplam ürün satış adedimiz 80.5 milyona ulaştı.
- 670 milyon: Online kanallarımızda 380 milyon, mağazalarımızda 290 milyon olmak üzere toplam 670 milyon ziyaretçimizi kanallarımızda ağırladık.
KATMA DEĞERLİ İHRACAT
“Türk ihracatında genel olarak ayakkabı kg değeri bakımından ürün değerlemesi diğer ürünlere oranla daha yüksek bir ivme gösteriyor. Biz güçlü marka portföyümüzün yanı sıra global arenada önemli markaların saygın ve prestijli iş ortağı olmamız markalarımız ile birlikte sektörümüzün ve ülkemizin ihracatını yukarı taşımak için çalışıyoruz.
“Şanlıurfa’da Türkiye’nin en büyük ayakkabı fabrikalarından birine sahibiz. Sektördeki knowhow’ımızı globalleşme yolculuğumuzda da kullanmak için Fas’taki fabrikamızda üretim faaliyetlerimize devam ediyoruz”