in , ,

“Şarj istasyonlarının süper app’ini yarattık”

Selinay Filiz Parlak: Benim girişim yolculuğum

benim-girisim-yolculugum-selinay-filiz

Selinay Filiz Parlak
Bluedot Eş Kurucusu

Selinay Filiz Parlak, son yıllarda paylaşım ekonomisi ve sürdürülebilirlik alanında çalışıyordu. İçinde bulunduğu sistemden dolayı ve geleceği gördüğü için de elektrikli araç kullanmaya başlamıştı. Fakat evinin yakınında şarj istasyonu olmadığı için ciddi sıkıntı yaşıyordu. Aracını şarj etmek için haftada 7-8 saatini bu mekanlarda geçirmek zorunda kalıyordu.

Yine aracının şarjının dolmasını beklediği ve istasyonun yakınındaki bir kafede vakit geçirdiği bir gündü. Haftada birkaç defa yaşadığı bu tablo, aklına bir çözümü getirmişti. Kendisi gibi istasyon etrafında zaman geçiren, harcama yapan çok sayıda müşteri vardı. Bunları birbirine bağlamak iyi bir fikir olabilirdi.

Hemen bu konuyu etraflıca analiz eden bir çalışma başlattı. Ardından sürücülerle görüşüldü. Ortaya açıkça bir fırsat çıkmıştı: Şarj istasyonunun etrafında, sürücüler/bekleyenler için gerçek bir ticari değer vardı, rahatlıkla değerlendirilebilirdi.

Selinay Filiz Parlak, bu fikri, daha önce çok uluslu şirketlerde elektrikli araçların yaygınlaşması ve altyapı çözümleri konusunda çalışan iki arkadaşına açtı. Ferhat Babacan ve Furkan Ali Yalçın’ın da katılmasıyla, Bluedot’ın kuruluşu gerçekleşti.

2019 yılında faaliyete başlayan Bluedot, elektrikli araç kullanıcılarını hedefleyen bir uygulama… Uygulama sayesinde araç sahipleri en yakın şarj istasyonunu buluyor, rezervasyon ve ödeme gibi işlemlerin yapılmasını sağlıyor.

Selinay Filiz Parlak, Bluedot’ın hikayesini ve hedeflerini Fast Company için paylaştı:

Son dönemde öne çıkan startup’lardan birisiniz. Bize önce iş dünyasına getirdiğiniz 3 yeniliği anlatır mısınız?
Yenilikçi, teknolojik ve çevreci oluşları nedeniyle son dönemde elektrikli araçlara yönelik ilgi artıyor. Gün geçtikçe devletler ve sektör tarafından desteklenen yeni bir ekosistemin de içerisine giriyoruz. Bluedot, otomotiv sektörünün elektrikli dünyasına yeni, sessiz ve nitekim farklı anlamlarda limitli tarafına farklı bir bakış açısı getiriyor. Elektrikli araba adaptasyonuna, bu araçların en güçlü noktalarından biri olan “connectivity”yi kullanarak yeni bir soluk getiriyor.

Elektrikli araçları şarj etmek, kullanıcılar için gün içinde artan bekleme süreleri ve işletmeler için de maddi karşılığı yüksek bir aktivite haline geldi. Biz çevreci KOBİ’ler ile bir araya gelip, şarj süresince geçirilen zamanı farklı aktivitelerle birleştiriyoruz.

Biz henüz sektörde direkt olarak hiç denenmemiş bir konsept oluşturduk. Bunu yaparken şarj istasyonlarına marka bağımsız bağlanabiliyor, kullanıcıların lokasyonlarda geçirdiği zamanı, yoğunluk analizlerini, sepet tutarı ve yapılan harcamaları ölçümleyebiliyoruz. Aynı zamanda kullanıcının o lokasyona gidene kadarki yolculuğunu da analiz ediyoruz.

Başladığınızdan bu yana aldığınız yolu, rakamları da ilave ederek paylaşır mısınız?
Biz bu işe kullanıcıların vakit geçirebilecekleri alanlar bulunan şarj istasyonları kurarak başladık. Bu kapsamda restoran, süpermarket, spor salonları ve oteller gibi öncelikli alanları şarj istasyonlarımıza bağladık.

Şu ana kadar Türkiye’de farklı belediyelerin yanı sıra otellerle de çalışmaya başladık. Devamında Lizbon’da, oradaki belediyenin de desteğiyle testler yapıp, elektrikli araba kullanıcılarına ulaştık.

Uygulamamızın ilk versiyonu ile kullanıcılar 190 bin km’den fazla yol alıp “Oxygen puan” kazandılar. Bu puanların yüzde 42’si anlaşmalı noktalarda harcandı. Bugüne kadar 30’dan fazla noktayı elektrikli hale getirdik.

Bunun yanında ilk yatırım turumuzu Ford Driventure, Axel Springer and Porsche, First Round Capital Dorm Room Fund ve melek yatırımcıların katılımıyla yaklaşık 3 ay önce 2,5 milyon dolar değerlemeyle kapattık. Şimdi elektrikli araçların kalbi Silikon Vadisi’nde aktif olarak “konaklama” dikeyinde şarj istasyonu sayımızı artırırken, uygulamamızın yeni versiyonunda kullanıcı kitlemizi büyütüyoruz.

Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?
Biz elektrikli araç kullanıcılarının en sevdiği süper uygulama konseptini geliştiriyoruz. Elektrikli araçlara geçiş sürecini kullanıcılarda istasyon farkındalığından başlayarak artırmayı hedefliyoruz. Misyonumuz, şarj istasyonlarını işletmelere bağlayarak içten yanmalı motorlar yerine elektrikli araçları tercih eden herkes için sorunsuz bir geçiş yapmak.

Şarj işlemi sırasında harcanan sürenin daha iyi değerlendirilmesine olanak tanırken, tüketicilerin nerede yaşadığını, çalıştığını, alışveriş yaptığını ve kullandıkları rotaları da işletmelere sağlıyoruz. Bu da işletmeler için güzel bir potansiyel sunuyor.

“Uzun vadeli insanlarla oyunu kazanmak mümkün”

  • İyi bir ekip kurmak, bence girişimlerin en temel taşını oluşturuyor. Bu anlamda uzun vadeli A+ ekip arkadaşlarıyla çalışmak, tüm oyunun kurallarını en iyi şekilde yazmanızı sağlıyor. Bu anlamda çok sevdiğim bir söz var: ‘Uzun vadeli oyun, uzun vadeli insanlarla oynanır.’
  • Startup’lar indi bindi yapan yolcularla hedefine ulaşamaz. Herkesin kararlı olduğuna ve ağırlıklarından fazlasını taşıyabileceklerine emin olun.

Bizim getirdiğimiz 3 fark

  1. Dünya’da elektrikli araç kullanıcılarına yönelik ilk sadakat (“loyalty”) programı.
  2. Lokasyon bazlı uygulama içi reklam odaklı şarj işlemi ve “karbon takası” (“carbon offset”) olanağı sunuyoruz.
  3. “Karbon takibini” kilometrelere dönüştüren, uygulama içi kapalı ödeme sistemine sahibiz.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ahmet-Bozer-Benim-isletim-sistemim

Benim İşletim Sistemim: Swire Coca-Cola, Esas Holding YKÜ Ahmet Bozer

benim-girisim-yolculugum-Melda_Akin

“Tek başıma yola çıktım, 8 haneli gelire ulaştım”