AYŞE İNAL
Revel Games Kurucu Ortağı
Teknoloji şirketi Appinventiv’e göre dünyada 350 milyar adet uygulama var. Bunların önemli bölümünü de oyunlar oluşturuyor. Dünyanın dört bir yanındaki girişimciler değişik oyunlar geliştirip, platformlara koyuyorlar. Appinventiv’e göre bir oyun için ortalama 4-9 ay arasında zaman gerekiyor. Bu süre, bazı durumlarda birkaç ayı da buluyor. Oyunların yüzde 48’i 4-6 ay arasında piyasaya sunuluyor. Ancak, aynı şirkete göre, oyunların bazıları 3 günde mobil cihazlardan kaldırılıyor. Oyunların mobil cihazlarda tutulma süresi ortalama 3 ayı buluyor. Yeni oyunlarla birlikte yaşam süresi de azalıyor.
İşte bu kadar hareketli bir alana en son giren girişimciler arasında Ayşe İnal ve 3 ortağı da yer alıyor. Ortakları Emre Pehlivan, Alican Hasırcı ve Ayca Aracı ile birlikte yola çıkan Ayşe İnal’ın iddialı hedefleri var. Bu hedeflerini Fast Company’ye anlattı:
Yakın zamanda bir oyun girişimi başlattınız. Bu girişimin getirdiği farkı paylaşır mısın?
Revel Games’i 4 ortak olarak kurduk ve mobil casual alanda oyunlar yapıyoruz. Bizim amacımız, kullanıcının oynarken keyif alacağı ve oynamayı bırakmayacağı oyunlar geliştirmek. O nedenle kısa süre içinde her alanda birçok yeteneği bünyemize katmak istiyoruz.
Girişiminiz ne zaman kuruldu, şu anda hangi aşamadasınız?
Revel Games, Ekim 2021’de kuruldu, ancak biz bir süredir beraber çalışıyoruz ve potansiyel oyunlar hakkında değerlendirme yapıyoruz. Şu an oyunu geliştirmeye başladık ve önümüzdeki aylar boyunca kullanıcılar için, oynamaktan bıkmayacakları bir oyun yaratmak istiyoruz.
Son dönemde çok sayıda oyun şirketi kuruluyor. Bu alanda hala büyük fırsatlar, boşluklar var mı? Yoksa biraz fazlalık oluşuyor mu?
Türkiye, dünyada oyun alanında çok potansiyeli olan bir ülke. Çok yüksek bir genç nüfusu var. Bu genç kitle yıllardır oyun oynayarak büyüdü. Şimdi de bu deneyimini kariyere dönüştürmek isteyen çok dinamik genç bir grup var.
Türk oyunları dünyada listelerin hep üstlerinde yer alıyor. O nedenle bence şu anda oyun şirketi fazlalığından söz etmek mümkün değil. Daha ziyade bu alanda dünyanın gözünün Türkiye’nin üzerinde olduğunu söyleyebilirim.
Birçok yatırımcı fon şirketi, Türk oyun girişimcileri dediğimizde çok büyük ilgi gösteriyor. Bizlerin amacı da dünyaya sunabileceğimiz en güzel oyunları geliştirmek.
Bir oyun şirketi kurmanın, diğer girişimlerden farklı yanları, örneğin zorlukları var mıdır?
Oyun şirketleri, diğer girişimlere göre çok farklı kültüre sahiptir. Benim iki tarafta da deneyimim oldu. Bu oyun girişimimden önce başka alanlarda da şirketlerim oldu. O nedenle ikisi arasındaki farkı çok net görebiliyorum.
Oyun, gerçekten veri odaklı, yaratıcılık odaklı ve daha fikir aşamasında paraya ihtiyacı olan bir sektör. Çok dinamik, çok eğlenceli ve insanların çok keyifle çalıştığı bir alan.
Ayrıca, diğer alanlardan farklı olarak oyun stüdyoları kendilerini birbirlerine rakip görmektense desteklemeyi tercih eder. Diğer alanlardaki gibi keskin rekabet yoktur. Bu da sektörün birbirine ne kadar yardımcı olduğunun en güzel örneğini oluşturuyor.
Girişimin hedef kitlesi Türkiye mi, dünyayı mı hedefliyorsunuz? Türkiye’den yükselen oyun şirketlerinin oyunları hangi coğrafyada ilgi görüyor?
Bizim daha ilk günden hedefimiz Türkiye dışındaki ülkeler… Bu nedenle kendimize hedef olarak “Dünyanın en iyi oyun şirketlerinden biri olmayı” koyduk.
Türkiye’deki oyun şirketleri dünyada çok büyük ilgi görüyor. Bütün ülkelerde bizim oyunlara ilgi olacaktır. Bu nedenle bir ayrım yapmak zor. Yine de en çok ilginin Avrupa ve ABD olacağını söyleyebilirim.
Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?
Bizim hedefimiz dünya çapında oyunculara ulaşan, onların severek ve heyecanla oynadığı oyunlar yaratmak. Dünyanın en iyi stüdyolarından biri haline gelmeyi planlıyoruz.
Girişimcilik ilkelerim
- Önceliği tutkuya veriyorum. Ne yaparsanız yapın tutku olmayınca eksik kalıyor ve sonuca ulaşmak zorlaşıyor.
- Hayat boyu öğrenme bir başka önemli faktör… Hiçbir zaman “Ben oldum” dememek lazım. İnsanların “Ben oldum” dediklerinde gerilemeye başladıklarına inanıyorum.
- Bir de merhametli liderlik çok önemli. Liderlerin merhametli olması, doğru şirketlerin kurulması ve başarıya ulaşması için çok önemli.
Önemli bir gösterge
- “Bu alanın diğerlerinden farklı olduğunu söylemiştim. Önce ‘soft’ lansman yapıyoruz, sonra global düzeyde piyasaya sürüyorsunuz. Oyunu piyasaya sunma süresi, yaptığınız oyuna göre değişir. Ancak, 6 ay sürenler olduğu gibi 2 yılı bulan geliştirmeleri de görmek mümkün.”