in , ,

“Unicorn olma yolunda koşuyoruz”

Kerem Kuyucu, Çağatay Özcan: Benim girişim yolculuğum

benim girisim yolculugum kerem-kuyucu-cagatay-ozcan

KEREM KUYUCU, ÇAĞATAY ÖZCAN
Justmop Kurucuları

2010’lu yıllarda, Körfez bölgesinde yaşayanlar kaliteli bir temizlik servisine ulaşmakta zorlanıyordu. Bu servisi sağlayanlar, işlerini bir yazılım kullanmadan, verimsiz bir şekilde yapıyordu. Bu alanda fırsat gören Kerem Kuyucu ve Çağatay Özcan, 2015’te “bölgedeki temizlik endüstrisini kalite, fiyat ve takvim anlamında şeffaf hale getirmek” amacıyla yola çıktı ve Justmop’u kurdu. Kuyucu ve Özcan, başarı hikayelerini ve bu yolda karşılaştıkları zorlukları paylaştı…

ÇAĞATAY ÖZCAN

Son dönemde öne çıkan startup’lardan birisiniz. Bize önce iş dünyasına getirdiğiniz yenilikleri anlatır mısınız?
Çağatay Özcan: Justmop, Körfez Bölgesi’nde evlerinde temizlik yaptırmak, PCR testi olmak veya manikür/pedikür yaptırmak isteyenleri, bu servisi sağlayan profesyonellerle buluşturan bir platform.

Bizim dört önemli farkımız var. Bu dört ana konunun ilki ve en önemlisi ise eğitim. Örneğin, bir temizlik profesyoneli Justmop platformuna katılmadan önce, 1 hafta boyunca sosyal ve teknik becerilerini geliştirdiği bir eğitim programına katılıyor. Burada müşterilerin evinde en çok karşılaşılan durumlara karşı nasıl davranması gerektiğinden, Justmop mobil aplikasyonunu en etkili biçimde nasıl kullanacağına kadar her türlü eğitimi alıyor. Justmop profesyonel adayları bu program sonrası bir sınava tabi tutuluyor ve bu sınavı gecenler “Justmopper” olabiliyorlar. Bu sınavı başarıyla geçenlerin oranı yüzde 50’nin biraz üzerinde.

İkinci farkımız, profesyonellerimize ekonomik özgürlüklerini kazanma noktasında çok yardımcı olan Justmop Bonus Sistemi. Çalışanlarımız, maaşlarının üzerine yüzde 35 ekstra bir miktarı, Justmop bonus programından kazanabiliyor.

Üçüncü konumuz uniforma ve ekipman. Şu anda Dubai’ye gelirseniz, havaalanından çıkıp otelinize giriş yapana kadar yanınızdan yüzlerce Justmop profesyoneli ve 100’e yakın Justmop markasıyla kaplı minibüs geçecektir. En büyük amaçlarımızdan biri, bulunduğumuz ülkeleri marka rengimiz olan maviye boyamak.

Teknoloji, fark yarattığımız bir başka alan. Amacımız, müşterilerimize ve profesyonellerimize siparişleriyle ilgili bütün adımlarda yüzde 100 görünürlük sağlamak ve her şeyi online bir şekilde kontrol edebilmelerine yönelik tüm kaynakları yaratmak. Şu anda Justmop üzerinden verdiğiniz bir ev servisi siparişi, Türkiye’de Banabi’den bakkal siparişi vermek kadar kolay. En az onun kadar kaliteli bir müşteri deneyimi yaşatıyor.

Başlattığınız girişim bu ülkelerde nasıl fark yarattı?
Çağatay Özcan: 2015 öncesinde Körfez bölgesinde evinize temizlik, saç kesimi ya da manikür servisi talep etmek için, en az 48 saat önce harekete geçmeliydiniz. Kimliği ve hizmet kalitesiyle ilgili hiçbir fikriniz olmayan bir kişi ile irtibata geçmeniz gerekiyordu. Bu kişinin sizin evinize zamanında gelip gelmeyeceği, herhangi bir aksilikte kiminle iletişime geçmeniz gerektiği çok büyük soru işaretleriydi.

Şu anda herhangi bir Körfez ülkesindeyseniz Justmop mobil uygulamasına girip 1 saat sonrasına herhangi bir ev servisi siparişi vermeniz 1 dakikadan az sürüyor. Üstelik hizmet alacak profesyonellerin profilini görüyor, önceki müşteri yorumlarını da okuyabiliyorsunuz.

KEREM KUYUCU

Bu girişim fikri nasıl doğdu, bir “evreka” anı var mı?
Kerem Kuyucu: Çağatay’ın evlendikten sonraki ilk görevi eşine Dubai’de güvenebileceği bir temizlik profesyoneli bulmaktı. 1 aylık uğraşların ardından, altıncı denemesinde memnun kaldıkları birini bulabildiklerini anlatmıştı. Sonrasında aynı kadınla bir temizlik seansı daha ayarlamak için şirketi aradıklarında, telefonu açan kişi, bırakın aynı kadını ayarlamayı, Çağatay’ın kim olduğunu sormuştu. Çünkü, bir kayıt sistemleri, yazılımları yoktu.

Çağatay’ın tecrübesini dinlerken, bir anda ikimizde de bir “evreka” anı oluştu. 48 saatlik bir maraton sonrası kurmak istediğimiz platformun operasyonlarının tüm süreçlerini çıkardık ve temizlik endüstrisini Körfez bölgesinde kalite, fiyat ve takvim bakımından şeffaf hale getirmek için yola çıktık.

Çağatay işin teknoloji kısmını, ben de tedarikçi bulma kısmını üstlendim. 40 gün içinde web sitemiz ve ilk siparişlerimizi gerçekleştirecek temizlik şirketimiz hazırdı.

Sitenin açıldığı ilk gün Google üzerinde 90 dolar harcayıp, 120 dolar kazandık. Gün sonunda sipariş veren müşterilerin yüzde 75’inin ikinci siparişlerini verdiğini görünce Justmop’u hayatımızın merkezine koyma kararı aldık.

Şirketi kurmanız da dahil olmak üzere girişim yolculuğunuzdaki en önemli zorlukları paylaşır mısınız?
Kerem Kuyucu: İlk zorluk, şirketi kurma kararıydı. 2011’de kurucu ortaklar olarak birbirimize, “Biz bir şirket kuracağız” sözünü verdik. Ancak 2014’ün sonuna kadar bunu gerçekleştiremedik. Bunun en önemli sebebi, ortaya attığımız fikirlerin hepsinde bir kusur bulmamız oldu. Bazılarında pazar yeteri kadar büyük değildi, bazılarında çok nakit ihtiyacı vardı. Ancak temel sebepler, fikir aşamasını belirli bir yapıya oturtmadan, kendimize belirli bir son tarih vermememizdi. 2014’ün yazında fikir bulma sürecini proje gibi yönetmeye karar verdik ve Justmop fikri bu karardan 40 gün sonrasında canlıdaydı.

İkinci zorluk ise sürekli karşılaştığımız regülasyonlar idi. Servisini sağladığımız kategorilerde her ülkede farklı bir otoriteyle hareket etmek durumunda kalabiliyoruz. Burada şu ana kadar, kategoriyi otoritelerin kapatamayacağı kadar büyük hale getirip müşterilerin sadakatini kazanarak onları arkamıza alıp ilerledik. Şu anda ulaştığımız büyüklük sebebiyle daha proaktif çözümler üretiyoruz.

Son zorluk için doğru insanı işe almak diyebiliriz. Körfez’deki yetenek havuzu, Türkiye veya Amerika’daki gibi sınırsız değil. Şirketin farklı aşamalarında çok farklı yetenekte insanlara ihtiyacınız oluyor ve bu kişilerin takıma doğru zamanda ve koşullarla katılması şirketin başarısı için çok önemli.

Buradaki en iyi kararımız, insan kaynakları departmanının önemini erken anlamak oldu. Şu anda sahip olduğumuz İK departmanı bizce küresel seviyede çok güçlü. Şirket 10 kişiyi geçtikten sonra İK departmanına doğru insanı alırsanız kesinlikle başarıya daha hızlı gidersiniz.

Hangi hedef ile yola çıktınız? Nereye ulaşmayı düşünüyorsunuz?
Kerem Kuyucu: 2015’te yola çıktığımızda aklımızda olanlar ile şu andaki hırslarımız çok farklı. Sürekli yeni şeyler öğrenmek, kendini dünyadaki trendlere göre adapte etmek en önemli başarı karakteristiklerinden biri diye düşünüyoruz.

İki Türk’ün başlattığı yolculuğumuz şu anda 150 kişiyle devam ediyor. 15 bin kişiye istihdam yaratan bir organizasyon kurduk. Ancak bizi heyecanlandıran ise işin henüz başında olmamız. Justmop ilk kurulduğunda BAE merkezli bir ev temizliği platformu olarak başladı. Şu anda Körfez bölgesindeki en büyük ev servisi platformuyuz.

Justmop milyonlarca insana istihdam sağlayan, 10 milyonlarca müşterisi olan bir unicorn olma yolunda koşuyor. Amacımız, globaldeki ev servisi özelinde uzmanlaşmış en büyük iki “süper app”ten biri haline gelmek.

Girişim yolculuğunda sizin kulağınızda hep duran bir söz/öneri var mıdır?
Kerem Kuyucu: Bu, son durağı olmayan bir yolculuk. Çünkü, son durak olarak hissettiğin yere geldiğinde yeni hayaller ve hırslar seni bekliyor olacak. Bizim için Justmop’u hayatımızdaki en iyi karar haline getiren düşünce yapısı, bu yolculuğun devamlı olduğunu içselleştirmek oldu. Yolculuktan keyif almaya başladığın anda yarattığın katma değer de katlanarak artmaya başlıyor.

“Ayda 100 bin dolardan 3 milyon dolara ulaştık”

  • 2015 yılının şubat ayında yola çıkmıştık ve ayda 100 bin dolar ciro yaptığımızda çılgınca kutlamıştık. O günler geride kaldı.
  • Haziran ayını 3 milyon doların üzerinde ciroyla bitiriyoruz. Şu anda 21 farklı ülkeden 150 tam zamanlı çalışanımız var.
  • Müşterilerimize hizmet veren Justmop profesyonellerini de işin içine kattığımızda 15 bin kişiden fazlasına istihdam olanağı sağlıyoruz.

İkna stratejimiz

Bizim en büyük destekçimiz Nevzat Aydın oldu. Onunla ilk yatırım görüşmemiz 7 dakika sürdü. Buradaki en önemli etken Yemeksepeti’nde 1,5 yıl onun için çalışmış olmamızdı.

Bir diğer dönüm noktası da melek yatırımcı bir lise arkadaşımızdan aldığımız yatırımdı. Bir telefon konuşmasıyla ihtiyacımız olan parayı paylaştık. Sadece 1 saat sonra parayı banka hesabımıza yolladı.

O dönem yatırdığı para şu anda 100 katından daha fazla değerlendi ve milyon dolarlar mertebesine ulaştı.

Şirket artık gelir ve değer yaratan bir organizasyon haline geldi. Bu nedenle “en güçlü ikna yöntemi” şirketin aylık raporunda paylaştığımız sayılarımız haline geldi. Eğer şirketi sağlıklı bir şekilde büyütebiliyorsanız geri kalan her şey detay kalıyor.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

kapasite-sıkıntısı

Kapasite sıkıntısı

Benim-girişim-yolculuğum---Ayşe-İnal

“Dünyanın en iyi oyun şirketi olmayı hedefliyoruz”