in , ,

İade devrimi

Amerikalılar her yıl 309 milyar dolar değerinde ürünü iade ediyor. goTRG, perakendecilerin bundan fayda sağlamasına yardımcı oluyor.

iade-devrimi-1

İllüstrasyon: Bratislav Milenkovic

YAZI: LARA SOROKANICH

“Ters lojistik” (reverse logistics), yani iade edilen ürünleri işleme süreci, her geçen gün daha karmaşık hale geliyor. Perakendeciler, iade edilen her ürünün raflara geri gönderilmeye uygun olup olmadığını, yenilenip yenilenemeyeceğini veya çöpe atılması gerekip gerekmediğini belirlemek durumunda. Mağazalar bu amaçla şu ana dek farklı teknolojileri ve hatta manuel sistemleri kullansa da bunun pek etkili olduğu söylenemez. Öyle ki, yılda yaklaşık 2.5 milyar kg (5 milyar pound) ürün çöpe gidiyor.

goTRG, gelişmiş yazılımlar ve devasa depolardan oluşan bir filo kullanarak Amazon, Home Depot ve Walmart gibi şirketler için yılda, iade edilen 45 milyondan fazla ürünü denetliyor. goTRG’nin kullandığı yapay zeka, her perakendecinin kataloglarıyla ilgili ayrıntıları entegre ettikten sonra, her ürün için en kârlı sonuca karar veriyor. Ürünler yenilenebiliyor, bağışlanabiliyor, geri dönüştürülebiliyor veya parça olarak kullanılabiliyor. Ve tüm bunlar, goTRG tesislerinde yapılabiliyor. Kurucu ortak ve CEO Sender Shamiss, “Amacımız, perakendecileri ürünlere ikinci baharlarını yaşatmaya ikna etmek” diyor.

  1. TARAMA
    Yeniden rafa kaldırılamayan “mağazada iadeler ve mail ile yapılan iadeler, goTRG’nin 12 tesisinden birine gönderiliyor, burada taranıyor, yazılım tarafından analiz edilerek bir sonraki adımın en kârlı şekilde ne olacağı belirleniyor ve ürünler sınıflandırılıyor.
  2. YENİLEME
    Onarılabilir ürünler bir yenileme merkezine gönderiliyor ve burada yeniden satış için düzeltiliyor, temizleniyor ve yeniden paketleniyor.
  3. BAĞIŞ
    Yenilenmesi kârlı olmayan ancak iyi durumda olan ürünler sığınma evlerine, kâr amacı gütmeyen kuruluşlara ve diğer organizasyonlara bağışlanıyor.
  4. YENİDEN KULLANIM VE GERİ DÖNÜŞÜM
    Kırılan veya başka bir şekilde kullanılamaz hale gelen ürünler demonte ediliyor ve yerinde yenileme için kullanılıyor, toptan satılıyor veya geri dönüştürülüyor.
  5. YENİDEN SATIŞ
    Daha yoğun yenileme sürecinden geçen ürünler, çevrimiçi pazaryerleri aracılığıyla tek tek ya da üçüncü taraf bir satıcıya toptan satılabiliyor.
  6. RAFLARA YENİDEN DÖNÜŞ
    Bazı ürünler ise yalnızca, perakendeciye geri gönderilebiliyor. Örneğin Walmart şu anda mağazalarında, yenilenmiş televizyonlar sattığı bir pilot uygulamayı hayata geçiriyor.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

digitalgoc

Büyük dijital göç

onarici-liderlik

Onarıcı liderlik