in , , ,

‘Pazarlama Savaşları’nı kazanma denklemi

Lovemarks’ın yaratıcısı Kevin Roberts sorularınızı yanıtlıyor.

‘PAZARLAMA-SAVAŞLARI’NI-KAZANMA-DENKLEMİ

Fotoğraf: Pixabay

Kevin Roberts

Müşteriler aşk markalarıyla duygusal bir bağ kurarlar. Liderlerin bu bağı oluşturmak için uygun bir pazarlama stratejisi ve yol haritası izlemeleri kritik önemdedir ve bu stratejinin marka sadakati üzerinde etkisi vardır.

Çoğu geleneksel araştırma, insanların ne söylediklerine, ne yaptıklarına ve ne istediklerine odaklanır. Ancak Saatchi & Saatchi’de bunlar sadece başlangıçtaki temel gerekliliklerdi. Yani biz orada, insanların söylediklerinin ve yaptıklarının o kadar da önemli olmadığından yola çıktık. Çünkü bunları herkes gözlemleyebilir. Asıl önemli olan, insanların nasıl hissettiklerini ve hatta bunu onlar daha kendileri ifade etmeden önce çözebilmektir. Bir nevi madendeki elması bulmak gibi… Bunun için de her zaman şunu söylerim: Müşteriye asla istediğini vermeyin, onlara hayal bile edemedikleri şeyleri verin.

Örneğin Sony Walkman müşterisine daha iyi bir Walkman vermeyin. Onlara bir iPod verin. iPod müşterisine daha iyi bir iPod vermeyin, Spotify verin.

ONLAR SORMADAN ÖNCE!

İnsanların nasıl hissedeceklerini anlamak, sözleri ve eylemlerinin ardındaki duyguları çözmek, günümüzün ‘pazarlama savaşları’nı kazanmanın yoludur. Yapay zeka size veriyle, bilgiyle, algoritmalarla yardımcı olabilir. Ancak ‘kazandıran farkı’ yani ‘X Faktörü’nü ekleyecek olan antropologlara/insanlara/yaratıcılara/hayal gücüne sahip kişilere her zaman ihtiyacınız var.
Hayatımda sadece bir tane denklem yazdım. Gillette, PepsiCo, Procter & Gamble ve Saatchi & Saatchi’de değişik işlere liderlik ederken de hep bu denklemle hareket ettim.

(IQ + EQ + TQ + BQ) CQ

IQ İş zekası katsayısı (hızlı başarısız olma, hızlı öğrenme, hızlı düzeltme yeteneğiniz)
EQ Duygusal katsayı (tüketicinin kendisi bile farkında değilken nasıl hissedeceğini tahmin etme yeteneğiniz)
TQ Teknoloji katsayısı (Teknolojinin kölesi değil efendisi olma yeteneğiniz).
BQ Çok hızlı olabilme katsayısı (‘Her şey şimdi olur’ bilinci)
CQ Tüm değişkenlerin çarpanı olan yaratıcılık katsayınız
Aşk markalarını yaratanlar, işte bu 5 alanda uzman olan marka yöneticileridir.

İNSAN ODAKLI LİDER NASIL OLUNUR?

Manchester City Teknik Direktörü Pep Guardiola’nın Etihad Stadyumu’ndaki ofisine girdiğinizde, beyaz tahtasının üzerinde şu yazıyı görürsünüz:
“Primer, és saber què fer, Després, saber com fer-ho!”
“Önce ne yapacağını bilmelisin, Sonra nasıl yapacağını bilmelisin.” “Ne” sorusu açıktır.
Şirketin gayesi doğrultusunda olabileceklerinin en iyisi olmaları için herkese ilham vermek.
Nasıl sorusunun cevabında liderlik devreye girer. Peki ‘lider’ ile ‘yönetici’ arasındaki fark nedir?
Yöneticiler işleri doğru yapar. Liderler ise doğru işleri yapar. Yöneticiler işleri halleder. Liderler olayları şekillendirir. Yöneticiler başka yöneticiler geliştirir. Liderler başka liderler yaratır.
İlham veren liderlere ihtiyacımız var çünkü;

  • İnsanlara, ortak bir gaye doğrultusunda en iyi takım oyuncuları olmaları için ilham verirler.
  • Bağlılık, iyilik hali ve zirve performansını beslerler.
  • Dünyayı değiştiren standartları sergilerler.

YENİ YIL İÇİN ÖNERİLERİM

Daha biraz zaman olmasına rağmen bazı şirketlerin CEO ve liderleriyle 2025 yılının stratejilerinin üzerinde çalışıyorum. Gördüğüm kadarıyla 2025 zor bir yıl olacak. Hatta Covid krizinin etkin olduğu 2021 yılından daha zor geçebilir. 2025 yılı üzerinde çalışırken, aklıma, 1 Ocak 2021 günü, kendime yazdığım mektup aklıma geldi. O mektupta yeni yıl için bazı konulara dikkat çekmiştim. Gördüğüm kadarıyla bunlar 2025 yılı için de geçerli olacak. O mektupta yazdığım 5 başlığı paylaşmak istiyorum:

  1. Zor zamanlarda duygularınızın, nasıl hissettiğinizin farkına varın, onları paylaşmayı bilin. Böylece nasıl başa çıkma konusunda daha başarılı olursunuz.
  2. Sahip olduklarınız ve olamadıklarınız için minnettar olmayı bilin. Dünya için yapabileceğiniz ‘iyiliklere’ odaklanın.
  3. Olumlu davranışa sahip olmaya çalışın. Bu bir alışkanlıktır, öğrenilen bir yetenek değil. Olumluluk, katlanarak büyür, bundan kaçınmayın.
  4. İş arkadaşları ve aile bireyleriyle çok sık görüşmüyoruz. O nedenle onları dinlemeye, iyi dinlemeye özen gösterin. Anlaşılmadan önce anlamaya gayret edin.
  5. Yeni yılda özen gösterin, cömert olun, sabırlı olmayı bilin ve nezaketten vazgeçmeyin.

İLHAM VEREN LİDER

  1. Ahlaki ve etik gücü sağlayan dürüstlük, güven ve cesaret gibi temel karakter özelliklerine sahiptir ve saygı uyandırır.
  2. Kurumun gayesine yönelik inanç, bağlılık, arzu ve eylemi harekete geçirebilir.
  3. Hem şefkatli hem de talepkardır.
  4. Lider doğulmaz, olunur. Ve tıpkı başka her şey gibi, lider olmak da sıkı çalışma gerektirir.

YARATICI LİDERLERİN ÖZELLİKLERİ

  1. Ahlaki ve etik gücü sağlayan dürüstlük, güven ve cesaret gibi temel karakter özelliklerine sahiptir ve saygı uyandırır.
  2. Kurumun gayesine yönelik inanç, bağlılık, arzu ve eylemi harekete geçirebilir.
  3. Hem şefkatli hem de talepkardır.
  4. Lider doğulmaz, olunur. Ve tıpkı başka her şey gibi, lider olmak da sıkı çalışma gerektirir.

Sorularınızı iletmek için: [email protected]

YAZARIN DİĞER YAZILARI:

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Formica AI ile Dolandırıcılık ve Kara Para Aklamayla Mücadelede Son Teknoloji Çözümler

Başarısızlığı-önlemenin-yolu-hesaplanabilir-risk-almak

Başarısızlığı önlemenin yolu hesaplanabilir risk almak