in , ,

Dijital detoks yararlı mı?

İş dünyasından kimler detoks yaptı, kimler sosyal medyadan kopamadı?

Dünyada ortalama günlük sosyal medya kullanımı Statistica’nın verilerine göre 144 dakikayı buluyor. Türkiye’de bu rakam 2 saat 45 dakikaya çıkıyor. İnternette geçirilen süre ise Digital Turkey araştırmasında 7 saat olarak açıklandı. Özellikle sosyal medyaya ayrılan zamanın artması, verimlilik ve odaklanma gibi sorunlara yol açıyor. Bu nedenle iş dünyasında Facebook, Instagram, Linkedin ve Twitter gibi kanallardan bir süre uzaklaşan, deyim yerindeyse “sosyal medya detoksu” yapanların sayısı artıyor. Fast Company önde gelen iş insanlarına bu konuyu sordu.

SEMA GÜRAL SÜRMELİ
NG Seramik CEO
Sosyal medya detoksunu çok yaparım. Kendime göre kurallarım vardır. Ülkede şehit, yas, sıkıntılı durum, doğal afet gibi durumlar varsa, asla sosyal medya kullanmam. Her şey biraz normale dönünceye kadar beklerim. Yediğim yemek, gittiğim mekan gibi kimseyi ilgilendirmeyen konuları paylaşmam. Paylaşımlarımın beni takip edenlere fikir verecek, örnek olacak nitelik taşımasına özen gösteririm. Ayrıca anlamsız paylaşımlar yapanlar olursa onları takip etmeyi bırakırım.

TAMER SAKA
Sabancı Çimento Grubu Başkanı
Ben zaten sosyal medyayı çok az kullanıyorum. Ama birkaç günden fazla girmediğim olmamıştır.

ERTUĞRUL ÖZKÖK
Gazeteci-Yazar
Şimdiye kadar detoks yapmadım ama kesinlikle yapmak istiyorum. Günlük akıllı telefon kullanım ortalamam 3 saat 45 dakika. Çok uzun bir süre. Kendime hedef koydum, bunu 2,5 saate indireceğim.

SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU
Orka CEO
Hafta sonları sosyal medya detoksu yapıyor, kullanmamaya çalışıyorum. Zaman zaman her konuda olduğu gibi kendimizi dinlendirmemiz gerekiyor. Sosyal medyada da bunu yapıyorum.

ALİ ÜLKER
Yıldız Holding YKB
Sosyal medyanın bir bütün olarak değil, birbirinden ayrı mecralar bazında değerlendirilmesi gerektiğine inanıyorum. Her platformda yer almaktan ziyade, sosyal medya iletişimimi Linkedin ile sınırlı tutmayı tercih ediyorum. Yıldız Holding’in de güçlü bir işveren markası olarak yer aldığı bu mecra üzerinden, özellikle üniversite öğrencileri ve genç mezunlarla iletişim kurabiliyorum. Öte yandan, gençlerle online sohbetler gerçekleştirdiğim platformları da keyifle kullanıyorum.

EROL BİLECİK
Index Grup YKB
“Bilinçli bir karar alarak bir sosyal medya detoksu uygulamam olmadı. Ancak, zaman zaman iş ve günlük akışlardan dolayı birkaç günlük doğal detokslar yaptığım oluyor.”

CEMAL KİŞMİR
BNP Paribas Cardif CEO
“Ben sosyal medyaya ara verdim ama detoks olsun diye yapmadım. Doğrusu, sıkıldığım ve başka işlere daha nitelikli odaklanmak ve tatildeyken sadece zamanın keyfini çıkarmak için yaptım.”

NEVZAT AYDIN
Yemeksepeti CEO
Hayatımda sadece bir kere, ‘Burning Man’deyken sosyal medya detoksu yapmıştım. Hepimiz gün içerisinde erişebilir olmaya veya teknolojiyle iç içe yaşamaya çok alışkınız. Ben özellikle günlük hayatımda teknoloji ve sosyal medyayı aktif kullanan biriyim. Ayrıca işim gereği de interneti aktif bir şekilde kullanıyorum. Bu yüzden bir haftalık ‘Burning man’ tatilimde tamamen teknolojiden, telefondan, internetten uzak olmak ilk günlerde garip geldi. Ancak, sonra anın içerisinde kalmak, anı dolu dolu yaşamak ve doğayla iç içe olmak özgürlük hissiyatı oluşturdu.

HAKAN BULGURLU
Arçelik CEO
Sosyal medya detoksunu sürekli yapıyorum. Bu dönemlerde sadece güvendiğim haber kaynaklarını takip ediyorum. Telefonumdaki uygulamaları belirlediğim süre boyunca kullanmıyor, uygulamalara giriş yapmıyorum. Günümüzde dikkatimizi en çok dağıtan, kaliteli zamanımızdan en çok çalan faktörlerin başında mobil cihazlarımız ve sosyal medya uygulamaları geliyor. Detoks; büyük projeler ve konsantrasyon gerektiren işlemlere başlamadan önce zihnimi toplamama ve odağımı doğru kaynaklara kanalize etmeme olanak veriyor. En önemlisi de telefonumda tüm uyarılar kapalı, ben istediğim zaman bakıyorum.

AHU BÜYÜKKUŞOĞLU SERTER
Farplas YKB
“Eylül ayına kadar detokstayım. Online yayın tekliflerini dahi kabul etmiyorum. En çok kullandığım Linkedin’i bile çok azalttım.”

ZEYNEP BODUR OKYAY
Kale Grubu YKB
Şimdiye kadar sosyal medya detoksu yapmadım. Ama kaç saat kullandığıma bakarım. Azaltma veya daha verimli kullanma adına gayretim var. Aslında ben daha çok iş için kullanıyorum. İş olmadığı zamanlarda, örneğin tatil dönemlerinde kullanımı çok düşürüyorum. Detoksu düşünsem bile uygulamam çok zor. Habere ulaşmak başka türlü kolay değil. İş insanı sürekli güncel olmak zorunda.

CENK EYNEHAN
PASHA Bank CEO
Son 10 yıldır teknoloji hayatımızın bir parçası oldu. Gazete, bankacılık, alışveriş, müzik, sosyal ağ ve televizyon gibi ihtiyaçları bu kanaldan karşılıyoruz. Daha önce belirli bir takvim içinde yaptığımız her şey artık dakikalar içerisinde, elimizdeki akıllı telefonlar üzerinden yapılıyor. İş dünyası yöneticileri bu rekabetçi ortamda şirketlerini daha hızlı ve verimli yönetmek adına teknolojinin her türlü olanaklarını kullanmak zorunda kalıyorlar. Bu da onları teknoloji bağımlı hale getiriyor. Bir süre sonra da kaçınılmaz olarak yöneticiler ‘burn out’ oluyor. Bunun için belirli aralıklarla detoks yapılmasında yarar var. Bu sürenin, yöneticinin yoğunluğuna göre ay içerisinde 1 gün olması doğru olur diye düşünüyorum.

EDA ULUCA ÖZCAN
Sodexo CEO/İcra Kurulu Başkanı
Bugüne kadar dijital detoks yapmadım. Açıkçası bunu bir detoks şeklinde ele alma planım da yok. Hayatın doğal akışı içerisinde ve günlük bir parçası olarak kullanımlarımı belirli bir denge içerisinde sürdürmeyi daha anlamlı buluyorum. Çok abartmadan, ‘azı karar fazlası zarar’ yaklaşımıyla kontrollü bir şekilde sosyal medya ve teknolojinin nimetlerinden faydalanıyorum. Aynı beslenme diyeti gibi. Bir dönem diyet stresine girip kilo vermeye çalışmaktansa günlük hayatın içerisinde dengeli beslenmeyi ilke edinmiş durumdayım.

ÇAĞATAY ÖZDOĞRU
Esas Holding CEO
“Şimdiye kadar hiç aklımdan geçmedi. Belki Covid-19 döneminden sonra yaparım.”

İLKER SÖZDİNLER
Birleşik Ödeme CEO
Sosyal medya detoksuna ihtiyaç duydum ve temmuz ayında başladım. Linkedin, Instagram, Twitter hesaplarının hepsini sildim. Aslında ekran saatim çok azalmadı, çünkü zaman kullanımı e-mail ve telefonlara kaydı. Hedefim 1 ay bunu devam ettirmek.

CANAN ÖZSOY
GE Türkiye CEO
Hiç sosyal medya detoksu yapmadım, denemedim bile. Bırakmayı, ara vermeyi düşünmüyorum. Ben sosyal medya ile dinleniyorum.

ZİYA ERDEM
Sanko Enerji CEO
Ara vermek aklıma bile gelmedi. Yapmak istediğime de emin değilim. Sosyal medyayı kullanmaktan son derece memnunum.

PELİN AKIP ÖZALP
Akfen Holding YKÜ
Şimdiye kadar böyle bir detoks yapmadım, çünkü çok bağımlısı değilim; fazla zaman ayırmıyorum. O nedenle hiç düşünmedim. Facebook hesabım var, kullanmıyorum. Twitter hesabımı kapattım, haber amaçlı bakıyorum. Instagram hesabıma ise ayda iki fotoğraf koyuyorum. Tik Tok’a da bilgim olsun diye bakıyorum, hesabım yok.

CEM GARİH
Alarko Holding YKÜ
Ben Instagram’da oldukça yeniyim. Dolayısıyla detoks yapacak vaktim olmadı. Linkedin ve Twitter’da ise günde 5-10 dakika arası girer ve bakarım. O nedenle sosyal medyadan uzak durmaya, detoksa çok ihtiyacım olmadı.

YUSUF TANIK
Nata Holding YKÜ
“Maalesef şimdiye kadar hiç dijital detoks yapmadım. Yapmayı istiyorum fakat sosyal medya ve cihazlar hayatımızın önemli bir parçası haline geldiği için ne kadar uzak kalabileceğimi kestiremiyorum.”

CEM BAVER ÖZALP
Martaş YKÜ
Bence dijital detoks için erken bir aşamadayız. Aslında dijital dediğimiz dünya çok derin olduğu için tamamı yerine, bazı platformları kullanmayarak ‘parsiyel detoks’ yaptım diyebilirim. Örnek olarak bazı sosyal medya platformlarını kullanmayı bırakırken, diğerlerine devam etmişimdir. Ama tamamında detoks yapmayı denemedim. İş hayatımda verimli olduğumu düşündüğüm bu dönemde, bu detoksu düşünmem, ama kararında yapmanın önemli olduğuna inanıyorum. Hayatta her şeyde olduğu gibi…

ECE KAŞIKÇI
Bristol-Myers Squibb GM
Genellikle sosyal medyayı daha fazla bilgi almak ve güncel konulardan haberdar olmak amacıyla kullanıyorum. Şahsi olarak paylaşım yapmak anlamında çok aktif değilim. Bu nedenle daha önce dijital detoks yapma ihtiyacı hiç duymadım. Twitter ve Instagram en çok takip ettiğim sosyal medya uygulamaları. Yakın arkadaş çevrem dışında, onaylı olan, işim ve hobilerimle ilgili hesapları takip etmeyi tercih ediyorum. Bu içerikler beni güncel tutuyor. Bu nedenle dijital detoks yapmayı düşünmüyorum.

LEYLA ALATON
Alarko Holding YKÜ
Ara ara sosyal medya detoksu yapıyorum. Kendimi dinlemem, tazelemem, yenilemem ve dinlenmem için çok faydasını görüyorum. Nitekim ilk detoksumu ailece çıktığımız bir tatilde yaparak kendimi test de ettim. Çok da başarılıydı, çok da sevdim, çok da zor geri döndüm. Çünkü, o rahatlığa çabuk alışılıyor. Orada hesap vermediğin ve her şeyini paylaşmadığın bir dünya var. ‘Bunu da haber vereyim, bunu da göstereyim, bunu da paylaşayım’ olmamalı. Dolayısıyla neyi, ne zaman paylaşacağımın kararı tamamen şahsi ve keyfi… Ben sosyal medyada ters köşe yapmayı çok severim, ona alışığım. Mesela her cuma bir şey paylaşmam beklenir ama bazen paylaşmam. İçimden gülmek için. Ezber bozucuyum, şaşırtmayı seviyorum, babamın muzurluğu bana geçmiş.

MÜNTEHA ADALI
Güvensan CEO
“Şimdiye kadar hiç dijital detoks yapmadım. Yapmayı düşündüğüm zamanlar çok oldu. Nedeni liderliğini yaptığımız konulardan vazgeçmek olmuyor. Eleştirmek kadar dönüştürmek için de çalışmalıyız.”

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yeni dönemin araştırması

Otomobilin kritik oranı