in , ,

Kültürünüz işinizi yıkabilir!

Wells Fargo’dan Volkswagen’a kadar şirket kültürlerinin başarısızlığı, geçtiğimiz beş yıl boyunca değerlerin tek ve en büyük yok edicisi oldu.

Laszlo Bock
Laszlo Bock

Her CEO ya da İnsan Kaynakları uzmanı, şirket kültürünün bir öncelik olduğunu bilir, fakat çok uzun bir süredir kültürel sorunlarla başa çıkabilmek için yönetimlerin elinde kısıtlı imkanlar vardı: Saldırgan mühendisi kov, yeni liderler getir, yönetim kurulunu elden geçir ve en iyisini umut et. Bugünse elimizde daha incelikli olanaklar, sistemler ve kültürel sorunların köküne inmemizi sağlayan süreçler var. Üstelik bunlarla gerçek ve ölçülebilir değişimler yaratabiliyoruz. Bu bir yatırım, hem de değerli bir yatırım. Çünkü, kültür önemlidir, üstelik şimdi her zamankinden daha önemli. İşte bunun üç nedeni:

1. İÇERİDE OLAN ŞEY ARTIK DIŞARI DA YANSIYOR
1980’lerde, İşletme akademisyenleri, şirketlerin inançlar, değerler ve davranış biçimleri konusunda genel olarak toplumdan daha benzer olma eğiliminde olduğunu söyleyen “şirket kültürü” deyimini ortaya attı. Şirket kültürü, en ücra ofisinin değerler sisteminden her bir çalışanın davranışlarına kadar bir kuruluşun hedeflerine nasıl ulaştığını ifade eder hale geldi. Ama bu “kültür” sadece şirketin duvarları arasında yaşıyordu. O günler artık geride kaldı. Artık, Glassdoor, herhangi bir çalışanın, herkesin görebileceği şekilde CEO’sunu puanlamasına izin veriyor, Linkedin rakiplerinizin en yetenekli elemanınızı çalmasını sağlıyor. Haber siteleri düzenli olarak şirketlerin iç işlerini gösteren haberler yayımlıyor. Tüketiciler her zaman sevdikleri markaları takip ederler. Fakat Ivanka Trump’ın giyim markasının başarılı bir şekilde boykot edilmesi (Macy’s ve Nordstrom bu boykotun sonucunda markayı vitrinlerinden indirdi) gösterdi ki, tüketiciler satın alma davranışlarıyla birlikte giderek daha fazla mali beyanlarda bulunuyor.

2. KÜLTÜRE İLİŞKİN VERİLER GERÇEK BİR EKONOMİK ETKİYİ GÖSTERİYOR
Şirketimiz Humu’da, sağlıklı bir kültüre yatırım yapmanın açık bir finansal getirisi olduğunu görüyoruz. Organizasyondaki değişimleri daha kolay hale getirmek için, insanlara küçük ve bilimsel olarak kanıtlanmış öneriler ve dürtme adını verdiğimiz hatırlatmalar gönderiyoruz. Çalışanları nasıl daha iyi bir kültür yaratabilecekleri konusunda dürttüğümüzde, çalışanları elde tutma niyetinin, mutluluğun ve liderliğin iyi geribildirimlerle harekete geçtiğine dair inancın yükseldiğini gördük. Üstelik bunu yapan sadece biz değiliz. Harika kültürleri olan şirketlerde, çalışanlar işlerinin büyük çaplı etkisini anlıyor. Whartonlu Profesör Adam Grant, insanlara işlerinin anlamını bulma konusunda yardım ederek, verimliliği yüzde 20’den fazla artırabileceğinizi ortaya koydu. Kültür işi doğru yapıldığında, verimliliği yüzde 10, yüzde 20 ve hatta belki de daha fazla artırabilir. Somut bir örnek: Google’da ise yeni başlayanların alışmasına yardımcı olmak için bir dürtme tasarladık. O zamanlar, bu tek müdahale yüzde 2 verimlilik artısı ya da yılda yaklaşık 400 milyon dolar değerindeydi. Kültürel bir müdahale için hiç de fena bir yatırım getirisi degil.

3. İNSAN TEKNOLOJİSİ YARDIMCI OLACAK KADAR GELİŞTİ
Liderler ilk defa neler olup bittiğini bir algıyla filtrelenmiş şekilde değil de güvenebilecekleri verilerden öğrenebiliyorlar. Üstelik artık insanlarla ilgili meselelerimizde içgüdülerimize güvenmeyi bırakabiliriz; yanlı olarak verilmiş içgüdüsel kararlar bir sürü sağlıksız kültür göstergesinin suçlusudur: Ayrımcılık, kötü patronlar ve verimsiz çalışanlar. Bilgisayar bilimleri, insan bilimleri ve ahlak ve mahremiyet konusunda güçlü bir temelin birleşimi, liderlerin ölçülebilir bir şekilde daha iyi ve daha adil kararlar vermelerine yardımcı olabilir. Ve bu gelişmeleri güçlendiren kuruluşlar da on yıllardır hepimizin umut ettiği gelişmeleri görüyorlar. Peki simdi ne yapmalıyız? Ekibinizi daha fazla inovasyon, daha fazla güven ve daha fazla anlam taşıyan bir yola sokmak için bugün ne yapabilirsiniz?

KÜLTÜR İÇİN ÖNERİLER
Kültüre yatırım yapın. En başarılı kültürler, araştırmacıların dostça sevgi dedikleri şeye, yani insanlara saygı göstermeye dayanıyor. Bu, geçmişleri sizinkinden çok farklı olabilecek kişileri aranıza almak demek. Sizin aklınıza gelmemiş veya çok dikkatli bir biçimde kurduğunuz statükoya karşı gelebilecek bir fikre kulak kabartmanız demek.

Farklı şekillerde yatırım yapın. İyi yönetilmemiş bağlılık anketleri ve eğitim seansları etkisiz ve hatta zararlıdır. İşe yaradıklarına dair kanıtınız yoksa programları boş verin ve dönüşümü vaat eden yeni teknolojilere yatırım yapın. Ama bir sonuç vermezlerse onları da bırakın! İşe yaradığını kanıtlayabildiğiniz araçlar ve süreçler bulana kadar devam edin.

Teşekkür edin! Son olarak da teşekkür edin. İşi sadece biraz daha iyi hale getirdikleri için ne kadar minnettar olduğunuzu söyleyin. Size küçük gelebilir fakat minnet duymak konusundaki bu küçük dürtme inanılmaz şekilde güçlüdür. Kuruluşunuzun tamamında etkileri olacaktır.

Yazar: Fast Company Türkiye

©Fast Company Dergisi, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş. tarafından Türkiye Cumhuriyeti yasalarına uygun şekilde yayınlanmaktadır. Fast Company’nin isim hakkı ABD’de Mansueto Ventures’a, Türkiye’de Fast Dergi Yayıncılık A.Ş.’ye aittir. Dergide yayınlanan yazı, tablo, fotoğraf ve görsellerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Sektörün 7 farklı senaryosu

Dijital B2B satın alma platformu Pratis, dijital dönüşümü satın alma dünyasına taşıyor